A középnyugaton fog eldőlni, hogy ki nyeri a Fehér Házat novemberben – véli Joel Kotkin a Chapman Egyetem Hobbs Elnöki ösztöndíjasa, és a The Coming of Neo-Feudalism: A Warning to the Global Middle Class (A neofeudalizmus eljövetele: Figyelmeztetés a globális középosztály számára) c. könyv szerzője.
Sokat írtak már arról, hogy Kamala Harris hogyan próbálja megszólítani a michigani muszlim szavazókat, és alelnökjelölte, Tim Walz miként dicsért egyszer „mesteri tanítóként” egy szélsőséges muszlim imámot.
De távol az identitáspolitika olcsó taktikájától – amely csak néhány középnyugati lakosnál fog működni – Harrisnek és Walznak nagyobb gondot okozhat meggyőzni a régiót a környezetvédelmi és iparpolitikájáról.
Az elmúlt hónapokban a teljesen elektromos autóipar felé irányuló törekvések összeütköztek a technológiai és gazdasági realitásokkal. Az elektromos járművekre vonatkozó előírások, amelyek szerint 2032-re az összes autóeladás nagyjából 70%-át (a jelenlegi 7%-ról) az elektromos autóknak kell kitenniük, rendkívül ambiciózusak.
Harris, akárcsak a Biden-kormányzat, amelynek ő maga is szerves részét képezi, kitartóan támogatta ezeket a terveket. Most azonban az olyan vállalatok, mint a Ford, a Stellantis és a Volkswagen a gyenge piac miatt elkezdtek elbocsátani dolgozókat vagy elhalasztani új üzemek létesítését.
A Ford már lemondta egy teljesen elektromos SUV építésének terveit, míg a Volkswagen úgy döntött, hogy nem bővíti hat akkumulátorgyárát Észak-Amerikában és Európában.
Ezek a fejlemények, amelyek kétségtelenül fájni fognak a középnyugatiak zsebének, árthatnak a demokratáknak. Csak Michiganben félmillió autóipari munkás dolgozik, és Ohio és Indiana sem sokkal marad le mögötte. Az autóipar az acéltől kezdve a szerszámgépekig mindenféle termék gyártásában kulcsfontosságú. Ha az autógyárak eltűnnek, akkor az őket támogató ipari infrastruktúra nagy része is eltűnik. Bár Donald Trump vezet Ohióban, és a legfrissebb indianai közvélemény-kutatási adatok szerint – amelyeket még Biden kiszállása előtt tettek közzé – Indiana államban is vezetett, az iparhoz kapcsolódó munkahelyek legerősebb koncentrációja Wisconsinban, a kulcsfontosságú csatatér államban találhatóak. Sőt, Milwaukee környékén a feldolgozóipari munkahelyek aránya magasabb, mint Detroitban.
A középnyugati államokban folyó küzdelemben kétséges, hogy az elektromos autókra vonatkozó tervek és azok munkahelyekre gyakorolt valószínű hatása hatékony érv lesz-e a demokraták számára. Az amerikai autógyártás „reneszánszáról” szóló progresszív állítások, valamint az elektromos autókba, akkumulátorokba és félvezetőkbe történő hatalmas beruházások ellenére az ipari ágazat az év nagy részében recesszióban volt.
Egy bizonyos ponton, valószínűleg még november előtt, a rozsdaövezetet ért gazdasági károk döntőnek bizonyulhatnak.
A Ford 2024 első negyedévében átlagosan 44 ezer dollárt veszített minden egyes eladott autó után. Más autógyárak is nagyot buknak az elektromos autó eladásokon. Ez nem sok jót ígér az autógyártók jövőjére nézve, amelyeknek már most is megnövekedett kintlévőségekkel kell szembenézniük, és kénytelenek árat emelni a hagyományos járműveknél, hogy az elektromos autókon bukott veszteségeket pótolják.
Az autókereskedők már kongatják a vészharangot. Geoffrey Pohanka, a Nemzeti Autókereskedők Szövetségének elnöke a RealClearEnergy nemrégiben tartott webináriumán arra panaszkodott, hogy a márkakereskedések tele vannak eladatlan Ford Lightningokkal, amelyeket jóval a hagyományos pickupok árulnak. Egy nemrégiben országszerte 250 „márkakereskedő vezető” körében végzett felmérés szerint az értékesítési csapatok fele azt mondta, hogy „egyáltalán nem izgatja az elektromos autók eladása”. Nem is kellene, hogy így legyen – ez egy nehéz üzlet.
2023 júliusában 92 000 eladatlan elektromos autó állt a márkakereskedések parkolóiban.
Az év novemberében országszerte közel 4000 márkakereskedő kérte Joe Biden kormányát, hogy „lépjen a fékre” az elektromos járművekre vonatkozó tervekkel kapcsolatban.
Ha a kereskedők feldúltak, akkor biztos, hogy a dolgozók is azok lesznek. Összességében az elektromos autók 30%-kal kevesebb hazai munkaerőt igényelnek, ami 2030-ig legalább 30 000 munkahely megszűnését jelentheti. Ami még rosszabb, hogy még ha az elektromos autók eladásai helyre is állnak, az új üzemek nagy része valószínűleg nem a középnyugaton lesz. Elon Musk 2014-ben az 5 milliárd dolláros gigagyárát az alacsony költségeket biztosító Nevadába telepítette, 2020-ban pedig bejelentette, hogy a vállalat új, 1,1 milliárd dolláros SUV-gyára, amely több mint 5000 embert foglalkoztat majd, a texasi Austin mellett épül fel. A republikánus államokban, köztük Kentuckyban, Ohióban, Kansasban és Georgiában szintén új akkumulátorgyárak létesülnek.
Az elektromos autók hívei arra számítanak, hogy Harris elnökként olyan politikát fog képviselni, amely az egyértelmű piaci ellenállás ellenére is rákényszeríti a fogyasztókat a vásárlásra.
A jelenlegi alelnök azonban nem tarthat örökké a homályban mindenkit ezekkel a zöld politikákkal kapcsolatban, még akkor sem, ha ezzel az olajellenes támogatóit szeretné boldoggá tenni.
Az olyan helyeken, mint Michigan, a választók a gazdaság, az adók és a bevándorlás miatt aggódnak – nem pedig az identitás- vagy a környezetvédelmi politikák miatt. A nagyjából egymillióval csökkenő munkahelyek számának figyelmeztetésül kell szolgálnia a demokraták számára.
Ha nem hagyják abba az elektromos autók iránti folyamatos rajongásukat, akkor csak még inkább Trump karjaiba taszítják a középnyugati szavazókat.
A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik a Neokohn szerkesztőségének az álláspontját.