Anatevka életre keltése csak egyike volt a szombaton 97 éves korában elhunyt kanadai filmrendező karrierjének számos csúcspontja közül.
A Hegedűs a háztetőn készítéséről szóló 2022-es dokumentumfilmben Norman Jewison egy mára már közismert anekdotát mesélt el:
Amikor a Broadway-musical producerei megkeresték őt a rendezői munkára, szégyenlősen közölte kellett velük, hogy valójában nem zsidó.
Az évek során Jewison tagadta azokat a pletykákat, amelyek szerint fontolgatta volna, hogy betér a zsidóságba. A 2022-es dokumentumfilmben ugyanakkor azt is megosztotta, hogy 2010-ben zsidó esküvője volt második feleségével, Lynne St. David Jewisonnal.
A Hegedűs a háztetőn rendezését a Carl Reiner és Alan Arkin főszereplésével készült „Jönnek az oroszok, jönnek az oroszok” című hidegháborús szatíra során végzett munkája alapján érdemelte ki: a producerek úgy látták, hogy a rendezőnek megvan az érzéke ahhoz, hogy meggyőzően ábrázolja az orosz életet a nyugatiak számára.
Jewison pedig mindent megtett a valósághűségért.
A zsidók és nem zsidók között is azóta már ikonikus filmmé vált Hegedűs a háztetőn lett 1971-ben az év legnagyobb bevételt hozó filmje.
Anatevka életre keltése azonban csak egyike volt a szombaton 97 éves korában elhunyt kanadai filmrendező karrierjének számos csúcspontja közül.
A torontói születésű Jewison hosszú pályafutása során számos más ikonikus filmet is rendezett, köztük a Holdkórosok, a Forró éjszakában, a Thomas Crown-ügy és a Hurrikán című filmeket, amelyek közül sok olyan égető társadalmi kérdésekre világított rá, mint a rasszizmus és a bigottság más formái. Hét Oscar-díjra jelölték filmjeit, ebből kettőt a Hegedűs a háztetőnért (a legjobb filmért és a legjobb rendezésért). Rengeteg musicalt rendezett, köztük a „Jézus Krisztus Szupersztárt”, de később is visszatért a zsidó témákhoz, például a 2003-as „Az Ítélet” című thrillerjével, amely a holokauszt idején játszódik.