Az előadás Jank Karskiról szól, arról a római katolikus papról, aki a második világháború alatt, ruhájára sárga csillagot varrva besurrant a varsói gettóba, hogy információt gyűjtsön a lengyel ellenállás számára – írja a zsido.com.
Karski beszámolója volt az első olyan tanúvallomás a holokauszt borzalmairól, mely eljutott a nyugati világba is. 1943-ban még Roosevelt elnökkel is találkozott, hogy elmondja, amit tud. Sajnos mindez nem hatotta meg Rooseveltet annyira, hogy beavatkozzon a háborúba és megpróbálja megakadályozni a népirtást. Karski 2000-ben hunyt el, 86 éves korában. Halála után kapta meg az Egyesült Államok legmagasabb kitüntetését, a Szabadság Érmet. Hazájában nem sokan ismerik a történetét. A most bemutatásra kerülő darab talán segít változtatni ezen a helyzeten. A főszerepet a neves színész, számos történelmi figura megszemélyesítője, David Straitharn játssza. A monodráma egy 2019-ben bemutatott színdarabon alapszik, melyet a Georgetown Egyetemen mutattak be. Karski 1984-es nyugdíjba vonulásáig ebben az intézményben oktatott. A premiert hétfő este, az izraeli holokauszt és hősiesség emléknapjának előestéjén, egyben a varsói gettófelkelés nyolcvanadik évfordulóján tartották és kiegészítik egy Karski életét feldolgozó dokumentumfilm vetítésével.
„Azt reméljük, hogy Karski története ismertebbé válik és sokakra hatást gyakorol majd”
– mondta Derek Goldman rendező.
„Karski azon ismerősei, akik már láttak részleteket az alkotásból, elmondták, hogy Straitharn képes volt megragadni a főhős személyiségét és rendkívül hitelesen alakítja a figurát”
– tette hozzá.
Karski hiába kongatta meg a vészharangot, kevesen vették komolyan szavait. A rendező szerint az emberek hozzáállása máig nem változott meg. A darab erre próbálja meg felhívni a figyelmet
„Mindig is a közvetlenség és a jelen megélése érdekelt”
– fogalmazott Goldman.
„A színház egyik különleges tulajdonsága már évezredek óta az, hogy egy közösségi térbe hoz minket és ezáltal megfigyelhetjük és átélhetjük az elénk tárt világ történéseit. Persze dönthetünk úgy is, hogy önelégültségünk miatt minderről tudomást sem veszünk, vagy tagadjuk a látottakat. Ez ennek a műnek a fő témája”
– emelte ki a rendező.