A szállítmányozók és a finomítók elrejtik az orosz olaj eredetét, és az olaj egy része az Egyesült Államokba kerül.
Európa az orosz nyersolaj ellen az eddigi legszigorúbb szankciókkal lépett fel, de a szállítmányozók és a finomítók úgy juttatják el az olajat a piacra, hogy eltitkolják annak eredetét. A múlt hónapban New Yorkban és New Jerseyben olyan üzemanyagokat szállítottak, amelyekről úgy vélték, hogy részben orosz nyersolajból készültek – számolt be a Wall Street Journal.
A szállítmányokat a Szuezi-csatornán keresztül és az Atlanti-óceánon keresztül hozták indiai finomítókból, amelyek az orosz olaj nagy vásárlói voltak a hajózási nyilvántartások, a Refinitiv adatai és a helsinki székhelyű Centre for Research on Energy and Clean Air kutatóközpont elemzése szerint.
Az ukrajnai invázió, valamint az Egyesült Államok és az Európai Unió szankciói nyomán a kereskedők azon dolgoznak, hogy az orosz olaj eredetét elfedjék, hogy az továbbra is áramoljon. Az olajat olyan finomított termékekbe rejtik, mint a benzin, a dízel és a vegyi anyagok.
Az olajat a tengeren hajók között is átszállítják, ami a szankciókkal sújtott iráni és venezuelai olaj vásárlásához és eladásához is használt módszer. A szállítmányozás a Földközi-tengeren, Nyugat-Afrika partjainál és a Fekete-tengeren történik, az olaj pedig a hajózási társaságok szerint Kína, India és Nyugat-Európa felé tart.
Az izraeli Windward hajóadat-szolgáltató cég szerint az orosz nyersolajat szállító hajók körében is megugrott a GPS-berendezések kikapcsolása, amit az iparági köznyelvben sötétedésnek neveznek. Ez még nehezebben követhetővé teszi ezt a tevékenységet.
A kínai vásárlók igyekeznek elrejteni az orosz olajat, hogy elkerüljék a szállítás magas költségeit – mondták a kereskedők. Kevesebb hajózási és biztosítótársaság hajlandó hozzáérni, ami azt jelenti, hogy azok, amelyek még mindig hajlandóak, háromszor-ötször magasabb árat számítanak fel, mint az invázió előtt.
Fotó: Unsplash