A Lockheed Skunk Works bemutatta a Vectis lopakodó drónt.
A titkos fejlesztőlaboratórium egyik vezetője elmondta, hogy a drón első repülése 2027-re várható.
A legfontosabb tudnivalók a Vectis drónról
A Lockheed Martin titkos Skunk Works fejlesztési részlege bemutatta új projektjét:
egy Vectis nevű autonóm lopakodó drónt.
Az első Vectis prototípus jelenleg „fejlesztés alatt áll”, de a tervek szerint egy nagy, 5. generációs, újrafelhasználható drón lesz, amelyet a változó fenyegetésekhez igazíthatnak – mondta OJ Sanchez, a Skunk Works alelnöke és ügyvezető igazgatója.
„A Vectis a legjobb túlélhetőséget biztosítja a CCA [Collaborative Combat Aircraft – „Együttműködő harci repülőgép”, ez egy olyan pilóta nélküli vagy félig autonóm harci drón koncepciója, amely ember vezette vadászgépekkel (például F-35 vagy a jövőbeli hatodik generációs gépekkel) együtt repül és harcol – a szerk.] kategóriában” – mondta Sanchez az Air Force Association Air Space and Cyber konferenciája előtt az újságíróknak. „A prototípus alkatrészeit már megrendeltük, a csapat dolgozik, és a következő két évben szeretnénk repülni vele.”
A Lockheed a Vectis hatótávolságát, tartósságát és rugalmasságát tartja a drón legvonzóbb tulajdonságainak.
A Vectis (1:38-tól látható) a Lockheed Marint legújabb videójában:
A Skunk Works a drónt az amerikai és a nemzetközi piac igényeire szabottan fejlesztette ki, több megrendelő visszajelzéseit figyelembe véve, akik a jövőben várható háborús körülményekről szolgáltattak információt a csapatnak.
Mit tud majd a Vectis?
A Vectis légi-légi, légi-földi és ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance – hírszerzés, megfigyelés és felderítés) feladatokra is alkalmas, és nyitott rendszerarchitektúrájának köszönhetően olyan platformokkal és rendszerekkel is összekapcsolható, amelyeket nem a Lockheed Martin gyártott.
A drón bizonyos aspektusai – például hogy milyen hasznos terhet tud szállítani – még tovább finomíthatóak, hogy megfeleljenek az ügyfelek egyedi követelményeinek.
A legtöbb Skunk Works-projekthez hasonlóan Sanchez nem kívánt nyilatkozni a repülőgép tervezésének bizonyos aspektusairól, például a motorjáról vagy a végsebességéről, bár megjegyezte, hogy a Lockheed elemzése „nem utal szuperszonikus [sebességre]” a drón esetében.
Jelenlegi formájában a Vectis felszálláshoz és leszálláshoz kifutópályára lenne szorulva. Azonban úgy tervezték, hogy műveleti környezetben is könnyen karbantartható legyen,
egyszerű kialakítású, „tartós, megbízható anyagokból” készült, és javítás esetén könnyen hozzáférhetőek legyenek a repülőgép belső rendszerei
– magyarázta Sanchez.
Bár a Vectis még nem repült, a Lockheed operatív elemzéseket és szimulációkat végzett,
amelyekben a drónt az F-22-es és az F-35-ös vadászrepülőgépekkel együtt sikeresen alkalmazta.
Sanchez megjegyezte, hogy a Vectis alacsony észlelhetősége és kommunikációs berendezései „kompatibilisek” az ötödik és hatodik generációs repülőgépekkel.