A világ egyik vezető kozmetikai hálózata, a francia tulajdonban lévő Sephora úgy döntött, hogy eltávolítja kínálatából a Huda Beauty márkát az idei őszi „Experts” kampányából – számolt be a Puck nevű amerikai portál.
A Sephora döntésének előzménye, hogy a Huda Beauty alapítója és vezérigazgatója, Huda Kattan július elején a TikTok-oldalán olyan videót tett közzé,
amelyben Izraelt tette felelőssé az első és második világháborúért, a 2001. szeptember 11-i terrortámadásokért és a 2023. október 7-i Hamász-mészárlásért.
„Minden összeesküvés-elmélet és a rengeteg bizonyíték azt mutatja, hogy Izrael áll ezek mögött: az I. világháború, a II. világháború, szeptember 11., október 7. – mindezt ők tették lehetővé” – mondta Kattan a 1,7 milliós követőtáborának a StopAntisemitism civil szervezet szerint.
Heves reakciók, eltávolított videó
A videó óriási felháborodást váltott ki a zsidó közösségekben és több nemzetközi szervezet körében is. Az Anti-Defamation League (ADL) élesen elítélte a kijelentéseket, amelyek antiszemita narratívákat erősítenek. A TikTok a sok panasz után végül eltávolította a felvételt, arra hivatkozva, hogy az megsértette a platform szabályait.
A StopAntisemitism alapítója, Liora Rez a Fox Newsnak nyilatkozva „zavart gyűlölködőnek” nevezte Kattant, aki „bigottságot” terjeszt.
Sephora: értékalapú döntés
A Sephora kezdetben óvatosan reagált, és augusztus elején közölte, hogy vizsgálja a helyzetet. Később hivatalosan is bejelentette: belső vizsgálatot indított, és hangsúlyozta, hogy „a gyűlölet, a zaklatás és a hamis információk terjesztése teljes mértékben szembemegy a vállalat értékeivel”.
Ennek nyomán a Huda Beauty márkát kizárták a legfontosabb, éves őszi kampányból.
Visszakozás és bojkottfelhívás
Kattan két héttel ezelőtt újabb videóban próbálta magyarázni korábbi szavait, azt állítva, hogy félreértették, és nem a zsidókról, hanem kizárólag Izrael politikájáról beszélt. Szerinte az eredeti felvételt kiforgatták, és ő maga törölte, amikor látta, milyen kontextusban terjed. Kritikusait rágalomhadjárattal vádolta.
A StopAntisemitism azonban nem elégedett meg a Sephora döntésével, és leszögezte: addig nem vásárol a hálózatnál, amíg a cég teljesen meg nem szakítja az együttműködést a Huda Beauty-val. Egyúttal arra szólította fel a vásárlókat, hogy bojkottálják a láncot.
Egy birodalom háttere
A Bagdadból származó szülők gyermekeként az Egyesült Államokban született Huda Kattan 2013-ban alapította a Huda Beauty márkát, amely mára globális szépségipari birodalommá vált, körülbelül 1,2 milliárd dollárra becsült értékkel. A márka több nagy nemzetközi áruházban – például a Harrodsban és az indiai Nykaa hálózatban – is elérhető, ám Észak-Amerikában szinte kizárólag a Sephorán keresztül értékesítik.