Ezzel Izrael a gasztro-világ élvonalába került.
Az Oliver Mernick-Levene és Nico Jacquart által alapított utazási-tech vállalat már 100 városban kínál gasztrotúrákat világszerte.
A világ legjobb munkája
A Secret Food Tours nevű, 2013-ban alapított utazási tech cég prémium gasztrotúrákat és élményeket kínál 100 városban, évente 30 új várossal bővítve kínálatát.
A vendégeket háromórás sétatúrákra viszik, ahol eldugott helyi ételkülönlegességeket kóstolhatnak meg, miközben megismerik az adott ételhez fűződő kulturális és történelmi hátteret.
„Az emberek azt mondják, hogy miénk a világ legjobb munkája”
– mondja a 38 éves Mernick-Levene – „és lehet, hogy igazuk van.”
A kezdetek
Mindez 2013-ban kezdődött egy shoreditch-i pubban, néhány ital mellett. Mernick-Levene, aki akkor húszas évei közepén járt és PR-területen dolgozott, beszélgetésbe elegyedett Nico Jacquart-tal.
„Csak elkezdtünk üzletről beszélgetni” – emlékszik vissza.
„Én már korábban is szívesen mutattam meg Londont az ismerőseimnek, de sosem találtam igazán jó gasztroélményt.”
Ez a laza beszélgetés egy globális ötletté nőtte ki magát: élményközpontú, történetmesélésen alapuló gasztrotúrák, amelyek bemutatják egy város valódi ízeit – és embereit. Megszületett a Secret Food Tours. Mernick-Levene Londonban, Jacquart pedig Párizsban indította el a túrákat.
Túlélve a világjárványt
Ma a vállalkozás 100 városban működik, és nemrégiben megvásárolta a kanadai Local Food Tours céget, ezzel is folytatva a terjeszkedést felvásárlások útján. Mernick-Levene elismeri, hogy sokan kételkedtek bennük.
„Sokan nem hittek bennünk” – mondja. „De mi mindig megszállottan ragaszkodtunk a hitelességhez.”
Aztán jött a járvány.
A csapat felfüggesztette a működést, és új irányba indultunk. „Virtuális túrákat kezdtünk el tartani, ez tartotta életben a céget. A bevételünk jelentősen megcsappant. Nagyon sötét idők voltak.”
A cégalapítók újratervezték az üzleti modellt, technológia-központúvá tették, majd 2021-ben újraindították a működést.
Elképesztő növekedés
Ma a Secret Food Tours háromszor akkora, mint a járvány előtt, évente akár 400 000 vendéget is fogad. A cég 80 alkalmazottat és több mint 500 idegenvezetőt foglalkoztat világszerte.
2024-ben az árbevételük elérte a 8,41 milliárd forintot, olyan tempóban növekedve, hogy bekerültek a The Sunday Times 100 leggyorsabban növekvő brit magánvállalatainak listájára, és 2024 júniusában a Deloitte EMEA Technology Fast 500 rangsorában a 17. helyet szerezték meg Európa, Közel-Kelet és Afrika legdinamikusabban fejlődő tech cégei között.
A két alapító öt étterem tulajdonosa is Párizsban.
„Sokan azt hiszik, ez a lenyűgöző, de valójában csak a túrák miatt működnek. A lényeg a túrák – és azok az emberek, akik részt vesznek rajtuk.”
A legnépszerűbb túrák? „Vannak a szokásos helyek, mint Párizs, London és Róma, de olyan meglepőek is, mint Austin, Bologna, Koppenhága vagy San Antonio (Texas). Sok városról azt mondták, nem fognak működni – mégis működnek. A gasztroturizmus egyre csak növekszik.”
Ezt a cikket szerkesztőségünk a sábát beállta előtt készítette és előre időzítve jelent meg az oldalon.