Problémák merültek fel a következő generációs SSN(X) tengeralattjárók gyártásával.
A Fox News cikke szerint, melynek címe „A haditengerészet következő generációs tengeralattjáró-programja riasztó késedelmet szenved 2040-ig”, arról számolt be, hogy az Egyesült Államok Haditengerészetének új SSN(X) támadó tengeralattjáró-programja jelentős késedelmekkel néz szembe.
Csávában a tengeralattjáró-gyártás
Az eredetileg 2031-re tervezett gyártás kezdete először 2035-re, majd a növekvő költségek és pénzügyi nyomás miatt 2040-re tolódott.
Az amerikai haditengerészet 2026-os pénzügyi évre vonatkozó költségvetési kérelme 623 millió dollárt tartalmaz a program folyamatos fejlesztésének támogatására.
Az SSN(X) tengeralattjárók fejlett lopakodó és továbbfejlesztett hírszerzési képességekkel, nagyobb torpedókapacitással és a jobb integrációval a víz alatti drónokkal fog rendelkezni.
Az egyes tengeralattjárók várhatóan körülbelül 10 ezer tonna súlyúak lesznek, és 6,7–8 milliárd dollárba kerülnek, ami jelentősen drágábbá teszi őket a jelenlegi Virginia-osztályú tengeralattjáróknál (ezeknek az ára körülbelül 4 milliárd dollár)
A Fox News cikke kiemeli a gyártási kihívásokat, mivel csak két hajógyár – az Electric Boat és a Newport News – képes atomhajtású tengeralattjárókat építeni. A jelenlegi Virginia-osztályú tengeralattjáró-gyártás is elmarad a tervezettől:
átlagosan alig több mint egy tengeralattjáró épül évente.
További aggodalmak
Aggodalmak merültek fel, hogy a késedelem gyengítheti az amerikai haditengerészet tengeralattjárók terén tapasztalható előnyét és akadályozhatja műveleti készenlétét.
A Szenátus Fegyveres Erők Bizottságának meghallgatásán Brett A. Seidle, a haditengerészet kutatásért, fejlesztésért és beszerzésért felelős helyettes államtitkára kijelentette: „A költségek az inflációnál gyorsabban emelkednek, és több program ütemezése egy-három évvel késik.” Hozzátette, hogy
a haditengerészetnek nehézségei vannak a hajók „időben és a költségvetés keretein belül” történő leszállításával.
A cikk azt is megjegyzi, hogy a törvényhozókat sürgetik, hogy vegyék figyelembe a késedelem lehetséges hatását a hajóépítő iparra, és mérjék fel, hogy az alternatív technológiák – például az alacsony dúsítású uránreaktorok – előnyöket kínálhatnak-e a költségek vagy a biztonság tekintetében.
Ezeknek a kihívásoknak ellenére az amerikai haditengerészet továbbra is arra törekszik, hogy a következő évtizedekben 296-ról 381 hajóra bővítse flottáját, ami a hajóépítési kapacitás jelentős növekedését igényelné.