Egy zsidó utasokat kiszolgáló fuvarmegosztó applikáció népszerűsége ugrásszerűen megnőtt Franciaországban.
A franciaországi zsidó közösség tagjai és az izraeli turisták biztonságosabb közlekedési lehetőségeket keresnek az antiszemita incidensek számának növekedése miatt – írja a The Jewish Chronicle.
A „zsidó Uber”
A Monite, amelyet három Franciaországban élő izraeli indított el tavaly szeptemberben, az Uberhez hasonló szolgáltatást kínál, de héberül beszélő és „a zsidó kultúrát értő” sofőrökkel.
Az alkalmazás gyorsan elterjedt olyan városokban, mint Párizs, Marseille, Lyon és Nizza, és jelenleg több mint 15 000 felhasználó használja a platformot.
Levana, egy 37 éves francia-izraeli számára az alkalmazás hatalmas segítség volt. Elmondta, hogy mindig is aggódott, hogy egyedül használja a taxikat Franciaországban – ez a félelem a tavalyi támadások után még inkább felerősödött.
„Október 7-e óta a dolgok nagyon bonyolulttá váltak, a kétségek és a félelem valóban sokkal intenzívebbek” – mondta.
A Monite-ról a barátai meséltek neki, és most már rendszeresen használja. „Valaki mesélt nekem erről az alkalmazásról, kipróbáltam, és milyen öröm, hogy biztonságban érzem magam. Ez felbecsülhetetlen” – mondta.
Ilan Amar, a Monite társalapítója elmondta, hogy az alkalmazás ötlete olyan izraeli utazók visszajelzéseiből származik, akik külföldön már nem érezték biztonságban magukat zsidóságuk miatt.
„Sok [izraeli] mondta nekünk, hogy bonyolulttá vált külföldre utazni, hogy félnek azt mondani, hogy Izraelből jöttek, és egy kicsit bizonytalannak érzik magukat” – magyarázta.
Bár az alkalmazás kezdetben az izraeli turistáknak szólt, hamarosan a franciaországi zsidó lakosság is elkezdte használni.
„Nem feltétlenül a franciaországi zsidó lakosság volt a konkrét célpontunk” – mondta Amar. „De végül az alkalmazásunk egyfajta friss levegőt jelentett a franciaországi zsidók számára, akik nem érzik magukat biztonságban. Sajnos, ez egy hatalmas problémára világít rá Franciaországban”.
A CRIF (a franciaországi zsidó intézmények reprezentatív tanácsa), az ország egyik legnagyobb közösségi ernyőszervezete 1570 antiszemita incidenst regisztrált 2024-ben – közel négyszer annyit, mint 2022-ben.
Fő a biztonság
A biztonság érdekében a Monite online személyazonossági ellenőrzést végez az új felhasználóknál, és minden leendő sofőrrel videóinterjút készít.
„Online ellenőrzést végzünk, hogy lássuk, nincsenek-e valódi problémák, mert néha előfordulhat, hogy vannak olyan emberek, akikben annyi gyűlölet van, hogy megpróbálják megtalálni a módját annak, hogy kárt okozzanak” – folytatta Amar.
„Alapvetően bárki, aki támogatja vagy barátja Izraelnek, regisztrálhat és használhatja az alkalmazást”.
Kevin Cohen, egy Párizs környéki sofőr, aki hat hónappal ezelőtt csatlakozott a platformhoz, azt mondta, hogy a Monite megnyugvást nyújt az utasoknak. „Nagyon jó állásinterjúnk volt” – mondta. „Az ügyfelek automatikusan biztonságban vannak”.
Hozzátette: „Csak pozitív megjegyzéseket kaptunk. Az emberek igazán biztonságban érzik magukat nálunk. Akár a szülőkért mennek a reptérre, akár a gyerekekért az iskolából, nem bánják, ha olyan járműbe kell beszállniuk, ahol nem kell elrejteniük a zsidóságukat, vagy akár a nevüket megváltoztatniuk.”
Az alkalmazás elterjedését számos nagy visszhangot kiváltó antiszemita incidens követte, amelyekben francia taxisofőrök vettek részt. Volt egy eset amikor egy zsidó családot, amely a párizsi Orly repülőtérre érkezett, nem szolgálta ki és szidalmazta az egyik helyi taxis. A sofőrt később vallási diszkrimináció miatt elítélték, és nyolc hónap felfüggesztett börtönbüntetést kapott.
A Monite alapítói, akik jelenleg 150 sofőrrel rendelkeznek a platformon, most más országokba, többek között az Egyesült Királyságba, az Egyesült Államokba és Spanyolországba tervezik a terjeszkedést – ezek mind népszerű célpontok az izraeli turisták és a zsidó közösségek körében.
„Rengeteg megkeresést kaptunk sofőröktől az Egyesült Államokból és Európa más részeiről” – mondta Amar. „Tehát látjuk, hogy ez sok helyen valódi társadalmi probléma”.
Bár az alkalmazás jelenleg az előre lefoglalt utakra, például a reptéri fuvarokra összpontosít, Amar szerint a sofőrállomány bővülésével rugalmasabb szolgáltatásokat is nyújthatnak.
A Monite azonban a közlekedésen túl a zsidó szolidaritás érzését is elősegíti az alapítók szerint. Cohen felidézte, hogy tavaly novemberben, a Franciaország és Izrael közötti feszült hangulatú labdarúgó-mérkőzés idején is dolgoztak, mindössze néhány nappal azután, hogy Amszterdamban antiszemita zavargások törtek ki.
„Nagyon feszült volt a helyzet, és szinte lehetetlen volt sofőrt találni. Megkérni egy Ubert, hogy vegyen fel egy Izrael-szurkolót – nem hiszem, hogy volt ilyen” – mondta Cohen.
„Szóval ott kellett lennünk aznap, hogy kiszolgáljuk a zsidó közösséget”.
Kattintson ide, ha hozzá kíván szólni a Facebookon! További cikkeinket is megtalálja Facebook-oldalunkon.