Ismét “alkotott” az Izrael-ellenes kijelentéseivel már korábban nagy vihart kavaró Faudából ismert színésznő.
Mouna Hawa, a palesztin színésznő, aki a Fauda című izraeli sikersorozatban játszott szerepéről és Ophir-díjáról ismert Izraelben, Haifában adott elő először azóta, hogy a Hamász október 7-i atrocitásait tagadó kijelentéseivel hatalmas vihart kavart – írja a JFeed.
Botrányos előadás
Hawa előadását beárnyékolta a Mor Shaal társadalmi aktivistával való feszült összecsapása, aki részt vett az előadáson.
„Neked Gázában kellene lenned, nem Izrael államban”
– írta az előadás után Mor Shaal.
Az izraeli identitásért küzdő aktivista, a Story Layla című műsorban mesélte el a haifai előadással kapcsolatos tapasztalatait. Elmondta, hogy az első sorban foglalt helyet a haifai színházban, hogy első kézből láthassa Hawa visszatérését.
„Látni akartam, ki jelenik meg, milyen előadás ez” – magyarázta Shaal, aki „borzalmasnak” nevezte az előadást, amely szerinte nevetségessé tette az izraeli identitást, a zsidó örökséget és a bibliai elbeszéléseket.
„Nevetség tárgyává tett minket”
– mondta Shaal, akinek csalódottsága érezhető volt. Az előadás végén közvetlenül szembesítette Hawát, és felkérdezte, hogy Izrael-kritikus álláspontja ellenére miért a zsidó államban keres mégis megélhetést. „Nem szégyelled magad?” – tette hozzá, nem csak Hawához, hanem ahhoz a rendszerhez is szólva, amely lehetővé tette a palesztin színésznő számára, hogy visszatérjen a színpadra.
A színésznő korábbi kijelentései
Hawa tavalyi kijelentései az izraeli közösségi médiában széles körű elítélést váltottak ki. Egy, az Instagramon folytatott eszmecsere során Hawa a Hamász brutális tetteiről – köztük lefejezésekről és szexuális erőszakról – szóló beszámolókat bizonyítatlan „propagandának” minősítette, amelynek célja, hogy szimpátiát keltsen Izrael számára. Egy korábbi osztálytársának a Beit Zvi színésziskolából, aki az elrabolt gyerekek és megerőszakolt nők miatt kérdőre vonta, kíméletlen tagadással válaszolt: „Nem erőszakoltak meg és nem fejeztek le. Nincs bizonyíték arra, hogy ez történt – ez propaganda, hogy a világ szimpatizáljon veletek”.
Hawa megosztott egy posztot is, amelyben azzal vádolta Izraelt, hogy elzárta a vizet 2,2 millió palesztintól, és „több százezer ember kiszáradás miatti halálával” riogatott, hacsak az „apartheid rezsim” nem enged.
A felelősségre vonás kudarca
A haifai előadáson, amelyet a sokszínű lakosságáról ismert városban tartottak, zsidók és arabok vegyesen voltak jelen.
„Ott ültek a [zsidók] nevetve, és nem vették észre, hogy éppen őket gúnyolták ki”
– mesélte Shaal, aki egy olyan közönség képét írta le, amely akaratlanul is bűnrészes volt abban, amit a nemzeti értékek elleni támadásnak tekint, azzal érvelve, hogy Hawa visszatérése a közszereplők felelősségre vonásának szélesebb körű kudarcát jelenti.
„Abban bíznak, hogy olyan nemzet vagyunk, amelyik felejt” – mondta Shaal, utalva az október 7-i kollektív traumára.
„De azután a nap után már nem felejtünk. Nem fogjuk hagyni, hogy itt megéljen – ez nem fog megtörténni”.
Hawa karrierje, amely egykor az izraeli filmművészet büszkesége volt, mára folyamatos vita tárgyát képezi: támogatói a szabad véleménynyilvánításhoz való jogát védik, kritikusai pedig a féktelen palesztin provokáció szimbólumának tekintik. A haifai előadás csak elmélyítette ezt a megosztottságot.