Hétköznapjaink megszokott mozdulatai és szokásai közel sem biztos, hogy sábát-kompatibilisek, vagyis, hogy azokat szombaton is megtehetjük. Vajon használhatunk-e parfümöt szombaton? – teszi fel a kérdést a Zsido.com.
A zsidó jog különbséget tesz a test és a ruha illatosítása között. A döntéshozó rabbik általánosan elterjedt véleménye, hogy szombaton tilos ruhákat illatosítani, mert azzal úgymond egy új aspektusát teremtenénk a ruhának.
Kevésbé világos viszont, hogy a testre lehet-e fújni parfümöt vagy dezodort. A testen belül pedig a legkérdésesebbek a szőrrel borított részek. Egyesek szerint a test szőrrel borított részei a ruhához hasonlítanak, azonban Izrael Állam egykori szefárd főrabbija, Ovádjá Joszef rabbi egyik fő művében – számos háláchikus autoritást idézve – megengedi, hogy szombaton akár még hajra is fújjanak parfümöt. Döntését elsősorban arra alapozta, hogy miután a Risonim, vagyis a középkori háláchátudósok szerint, közöttük Rámbám szerint is, szombaton még a ruhák illatosítása is megengedett, ebből az következik, hogy a hajat illetően lehetünk engedékenyek.
S jóllehet, a ruhák illatosítását illetően nem követjük Risonim véleményét, miután nem világos, hogy az illatosítás tilalma a hajra vagy más szőrrel borított területekre is érvényes lenne, ezért utóbbiaknál mégis megengedett.
Összegzésképpen tehát szombaton is megengedett a testünket parfümmel illatosítani, illetve a hónaljat dezodorral befújni, viszont vigyázni kell, hogy az illatszerek direkt módon ne kerüljenek a ruhánkra.
Ezt a cikket szerkesztőségünk az ünnep beállta előtt készítette és előre időzítve jelent meg az oldalon.