James Cameron hollywoodi filmrendező, aki az 1997-es Titanic című filmet rendezte, a BBC-nek azt mondta, hogy az OceanGate, a Titan tengeralattjáró anyavállalata „nem kapott tanúsítványt, mert tudták, hogy nem fog megfelelni”.
„Nagyon gyanús volt a technológia, amit használtak. Én nem szálltam volna be abba a tengeralattjáróba” – mondta.
Cameron 33 merülést hajtott végre a Titanic roncsánál.
A Titan szénszálból és titánból épült.
Cameron 2012-ben más technológiát használt a Deepsea Challenger tengeralattjáró-expedícióhoz a Csendes-óceánban, amely során 10 912 méter mélyre, a legmélyebb ismert óceáni árokba merült le.
A Titanic roncsa 3810 méter mélyen van.
Cameron elmondta, hogy amikor megtudta, hogy a tengeralattjáró egyszerre veszítette el a navigációt és a kommunikációt, azonnal katasztrófára gyanakodott.
„A csontjaimban éreztem, hogy mi történt. Hogy a tengeralattjáró elektronikája és kommunikációs rendszere egyszerre hibásodott meg, és a nyomkövető transzpondere is egyszerre hibásodott meg – a tengeralattjárónak annyi”.”
Elmondta, hogy hétfőn, amikor meghallotta, hogy a tengeralattjáró eltűnt, „azonnal telefonon felhívtam néhány kapcsolatomat a mélytengeri búvárhajókkal foglalkozó közösségben.
„Körülbelül egy órán belül a következő tényekkel rendelkeztem. Süllyedésben voltak. 3500 méteren voltak, és a fenék felé tartottak 3800 méterre.
„Megszakadt a kommunikációjuk és a navigációjuk – és én azonnal azt mondtam, hogy a kommunikáció és a navigáció nem szakadhat meg egyszerre extrém katasztrófa vagy nagy energiájú katasztrófa nélkül. És az első dolog, ami eszembe jutott, az egy robbanás volt.”
Csütörtökön az amerikai haditengerészet egyik tisztviselője a BBC partnerének, a CBS Newsnak azt mondta, hogy a haditengerészet „egy robbanással összeegyeztethető akusztikai anomáliát” észlelt, nem sokkal azután, hogy a Titan elvesztette a kapcsolatot a felszínnel.
A tisztviselő elmondta, hogy az információt továbbították az amerikai parti őrség csapatának, amely ennek alapján szűkítette a keresési terület sugarát.
Cameron szerint „szörnyű irónia” van a Titan és legénysége elvesztésében, és a Titanic 1912-es elvesztéséhez hasonlította.
„Most egy másik hajótörésünk van, amely sajnos ugyanazon az alapelveken nyugszik, hogy nem vették figyelembe a figyelmeztetéseket” – mondta. „Az OceanGate-et figyelmeztették.”
Cameron elmondta, hogy a mélytengeri merüléssel foglalkozó közösségen belül néhányan, köztük nem közvetlenül ő maga, levelet írtak az OceanGate-nek, amelyben – az ő szavaival élve – úgy vélték, hogy „a katasztrófa felé vezető úton haladnak”.
A Marine Technology Society (MTS) által 2018 márciusában az OceanGate-nek küldött és a New York Times birtokába került levélben az állt, hogy
„az OceanGate által elfogadott jelenlegi „kísérleti” megközelítés… negatív kimenetelű (a kisebbektől a katasztrofálisig terjedő) következményekkel járhat”.
Külön amerikai bírósági dokumentumokból kiderül, hogy az OceanGate egy korábbi alkalmazottja már 2018-ban figyelmeztetett a tengeralattjáróval kapcsolatos lehetséges biztonsági problémákra.