A hanuka királynője, aki megmentette a zsidókat

A zsidó felkelők hősiessége, hanukai csoda és a Szentély megtisztításának története közismert. De mi történt ezt követően? – teszi fel a kérdést cikkében a Zsido.com.

A hanukai történetet követő nemzedékben Slomcion Hámálká, eredeti nevén Szálome Alexandra – volt az, aki védelmet nyújtott a hagyományos zsidóságnak és helyreállította a zsidó vallásgyakorlatot. Hanuka i. e. 167-160 között játszódó története jól ismert: a hithű zsidók maroknyi csapata a makabik vezetésével fellázadt az elnyomó és hellenisztikus kultúrájukat rájuk kényszerítő görögök és a velük szövetkező asszimilációt támogató zsidók ellen. A háború a zsidók győzelmével zárult, visszafoglalták és megtisztították a Szentélyt, és helyreállították az áldozatokat. A győzelem és az olaj csodáját ünnepeljük hanukakor. A történet folytatása azonban kevésbé ismert.

A Jehuda Mákábi nevét viselő testvérek, a makabik (magyarosan makkabeusok) megalapították a Hásmonáim (magyarosan Hasmóneus) királyi dinasztiát, mely a déli Jehuda zsidó királysága fölött több mint kétszáz éven át uralkodott. Ez az időszak messze volt Slomó király békés uralkodásától:

a nép forrongott, a sokszor autokrata eszközökkel kormányzó Hasmóneus uralkodók háborúztak és igyekeztek megakadályozni a polgárháború kitörését.

Ebben az időszakban bukkant fel a történelem színpadán Szálome Alexandra, más néven Slomit Alexandra vagy Slomcion királynő, akinek az a feladat jutott, hogy a hagyományos zsidóság védelmében szembeszálljon kora egyik legnagyobb diktátorával és visszaállítsa a békét Jehudában.

A történet megértéshez fontos tudni, hogy a hanukai győzelmet kivívó, a hagyományos zsidóságot utolsó csepp vérükig védelmező zsidók mellett rengetegen voltak olyanok, akik magukévá tették a hellenisztikus kultúrát, görög istenségeket imádtak és a görög értékeknek megfelelően éltek. A hanukai csoda után néhány évtizeddel a zsidó társadalom számos kis csoportra szakadt. Köztük voltak az uralkodó osztályban többségben levő cedukim (szaduceusok), akik nem fogadták el a szóbeli tan érvényességét és elutasították a hagyományos zsidó élet sok elemét, valamint a prusim (farizeusok), akik éppen ellenkezőleg, ragaszkodtak a zsidó tradíciókhoz.

Ki volt őrült Antióchusz, a hanukai történet főgonosza?

I. e. 175-ben, társadalmi és politikai forrongások közepette lépett a szír-görög birodalom trónjára IV. Antióchusz Epiphanesz.

Slomcion jó nevű tudósok családjában született és beházasodott a királyi házba. Rendkívül bátor asszony volt, kora egyik legnagyszerűbb rabbija, Simon ben Setách testvére. Amikor az ellenlábas cedukim már az életét fenyegették, a királynő – saját magát is veszélynek téve ki – elbújtatta őt és több, a hagyományos zsidósághoz hű társát.

Slomcion első férje az i. e. 103-ban trónra lépett Jehuda Arisztobulosz volt, a makabik közé tartozó Simon unokája, aki testvéreit és anyját bebörtönöztette és halálra éheztette és számtalan háborút kezdeményezett a szomszédos országokkal. A felsőbb osztályokhoz tartozó, a Szentélyt és a mindennapi áldozatokat a kezükben tartó cedukim pártját fogta a minden hatalmat nélkülöző prusimmal szemben.

Felesége azonban bátran kiállt a zsarnokoskodó királlyal szemben.

A helyzet Arisztobulosz halálát követően tovább romlott. Testvére, Alexander Jánáj koronázta magát királlyá és vette el feleségül Slomciont. Az új király kegyetlenségben és a zsidóság megcsúfolásában túltett testvérén. Szukot ünnepére például kikiáltotta magát főpapnak, és a hagyományos vízöntési ceremónia alkalmával mindenki megrökönyödésére a saját lábára öntötte a vizet az oltár helyett, jelezve, hogy őt kell imádni.

A nép fellázadt a hallatlan istenkáromlás nyomán, a király pedig kivégeztette a legkiválóbb rabbikat.

Akiket nem sikerült elfognia, azok közül a legtöbben Egyiptomba menekültek. Alexander Jánáj király feloszlatta a Szánhedrint, a zsidó legfelsőbb bíróságot és a cedukim egy hozzá lojális csoportjával helyettesítette annak istenfélő tagjait. Slomcion – magas rangjánál fogva – képes volt egyes királyi rendeleteket a visszájára fordítani. A Talmud (Bráchot 48a) leírja, hogy amikor a királyi pár együtt evett, nem volt senki, aki el tudta volna mondani az étkezés utáni áldást a számukra. Slomcion megígértette Jánáj királlyal, hogy ha hozat egy tóratudóst, aki megteszi ezt nekik, az illető sértetlenül távozhat, majd saját testvérét, Simon ben Setáchot hívatta elő rejtekhelyéről.

Hanukai kincsesládát találtak a sivatagban

Ez az első tárgyi bizonyíték arra, hogy a zsidók a hanukai rosszfiú, IV. Antiochus Epifánész uralkodása alatti felfordulás és üldözés idején a Júdeai-sivatagba menekültek.

Slomcionnak sikerült fivére pozícióját visszaállítania. A király sokat háborúzott és távollétében Slomcion egyre sikeresebben támogatta a vallás védelmezőit, végül még a Szanhedrint is visszaállította. Simon ben Setách rabbi társával, Jehosua ben Gamlával együtt olyan rendszert dolgozott ki, mely azóta is meghatározza a zsidó életet.

Bevezették ugyanis, hogy minden városnak iskolát kell nyitnia a helyi gyerekek oktatására, és azokat, akik nem engedhetik meg maguknak a tandíj kifizetését, ingyenesen kell tanítani.

A király gyakran igyekezett felesége tevékenységét akadályozni, de Szalome Alexandra kitartó volt és szép lassan helyreállította a hagyományos zsidó életet. Hellenisztikus neve helyett valódi héber nevet kapott:

Slomcion – Cion békéje.

Jánáj i. e. 76-ban halt meg, ettől fogva Slomcion uralkodott Jehudában. Uralkodásának kilenc éve a déli királyság egyik legvirágzóbb időszaka volt. Megerősítette a hadsereget, erődöket építtetett, béke és gazdagság kora köszöntött be a tevékenysége nyomán. A Talmud (Táánit 23a) így ír erről:

„Az eső mindig szerda és szombat este esett”

– olyan időszakokban, amikor az emberek hagyományosan otthon tartózkodtak, így nem okozott kellemetlenséget nekik a csapadék, „míg a gabonaszemek akkorára nőttek, mint egy vese, az árpaszemek mint egy olajbogyó magja, a lencse pedig arany dínár méretű volt”. Szalome Alexandra a halálos ágyán is a cedukim és a prusim ellenségeskedéseivel volt körülvéve. Fia, Airsztobulusz, akinek egyre nagyobb hatalmat engedett, nyíltan a szaduceusokat támogatta, Slomcion azonban végakaratában azt hagyta meg, hogy farizeus vezetője legyen az országnak, hogy a hagyományos zsidóság megmaradjon a későbbi nemzedékeknek.

Slomcion a zsidóság állhatatos és bátor védelmezője volt népünk történetének kaotikus időszakában.

Kétezer évvel az IDF előtt – az ókor rettegett zsidó harcosai

Martin Hengel történész egyenesen a késő középkori Európa svájci zsoldosaihoz (a kor elitkatonáihoz) hasonlítja az ókori Közel-Kelet zsidó harcosait.