A The New York Times vasárnap a hászid iskolarendszerrel kapcsolatos vizsgálatát jiddisül és angolul is publikálta.
A cikket, amely a New York-i haszid zsidó közösség oktatási normáit vizsgálja, jiddisül és angolul is megjelentették, valószínűleg azért, hogy a célközönség is hozzáférhessen a vizsgálat eredményeihez – írja a Times of Israel.
A haszidok száma New Yorkban mintegy 200 ezer fő, ami az állam teljes zsidó lakosságának 10%-át teszi ki – írja a New York Times.
A közösség nagy része jiddisül, a holokauszt előtti európai zsidóság uralkodó nyelvén működik.
Az újság már korábban is közölt történeteket az angoltól eltérő nyelveken, de a vasárnapi cikk tűnik az első alkalomnak, hogy jiddisül jelent meg cikk.
A vizsgálat megállapította, hogy egy szatmári hászid iskolán belül egy állami szintű matematika- és olvasásteszt során a diákok 100%-a megbukott a teszteken.
A lap vizsgálata megállapította, hogy „gyermekek generációitól tagadták meg szisztematikusan az alapvető oktatást, sokukat a munkanélküliség és a függőség körforgásába zárva” a hászid közösségekben.
„Az iskolák évente több ezer olyan diákot bocsátanak ki, akik nincsenek felkészülve a külvilágban való eligazodásra, ami hozzájárul ahhoz, hogy a hászid negyedekben a szegénység aránya New Yorkban a legmagasabbak közé emelkedjen” – áll a jelentésben.
Annak ellenére, hogy a The New York Times megállapította, hogy a város hászid iskolái nem felelnek meg a New York-i állami oktatási normáknak, az elmúlt négy évben több mint egymilliárd dollár állami támogatást kaptak.
A hászid közösség vezetői szerint közösségük sokkal kevesebb állami támogatást kap az oktatásra, mint állami iskoláik.
Sokan megjegyezték, hogy a Times nem először célozza meg a közösséget.