A közösségi oldalak „szakértői” Duginnal kapcsolatos őrült teóriákat terjesztenek – írja Michael Millerman, aki korábban könyvet írt az orosz filozófusról.
„Dugin-őrület szindróma. Mi másnak nevezhetnénk a nacionalista orosz filozófus, Alekszandr Dugin lánya, Darja Dugina meggyilkolására érkező reakciókat? Az ukrajnai háború létrehozta a közösségi médiában nagy befolyással bíró „szakértők” osztályát, akiknek elemzéseit általában egyszerűen figyelmen kívül hagynánk, ha nem lenne milliós a kollektív elérésük. Legújabb ötletük azonban túl furcsa ahhoz, hogy figyelmen kívül hagyjuk. Azzal vádolják Alekszandr Dugint, hogy a lányát rituális, ezoterikus áldozatként megölette” – kezdi Millerman az UnHerd oldalán.
„Vegyük Kamil Galejevet, akinek a háború óta 350 ezerre nőtt a követőinek száma, köztük olyan nevekkel, mint Simon Schama, Bill Kristol és az FT moszkvai irodavezetője és gazdasági szerkesztője.
Ő egy olyan témát tett közzé, amelyben azt állítja, hogy Darja meggyilkolása az FSZB összeesküvése volt, amelynek célja, hogy Ukrajnára kenjék a felelősséget, és ürügyet szolgáltasson az eszkalációra.
A szerző idézi Galajev Twitter posztját ami így hangzik: „Alexander valószínűleg csak a döntés meghozatala után értesült erről a döntésről. De ha az apa volt az, aki a lányát áldozati állatnak javasolta, nem lennék nagyon meglepve„.
A cikk leírja, hogy Galejev retweetelt egy képernyőmentést, amelyet Szergej Sumlenny tett közzé, és amely egy régi Dugin honlapon található cikket mutat, amely (Sumlenny szavaival élve) „a gyermekáldozás ősi misztikus hagyományára hivatkozik, beleértve egy olyan esetet, amikor egy apa feláldozta lánya életét”. Sumlenny, egy „berlini székhelyű kelet-európai szakértő”, akinek több mint 100 ezer Twitter-követője van, úgy vélte, hogy „Alekszandr Dugin úgy tűnik, hogy részt vett saját lánya meggyilkolásában; a gyilkosságot részben ezoterikus „áldozatnak” tekintették a természetfeletti erőknek”. A kórushoz csatlakozott Dave Troy, „oknyomozó újságíró”, aki maga is 72k Twitter-követővel rendelkezik, és azt írta: „Dugin… feláldozta saját lányát, egy ezoterikus emberáldozat részeként, hogy a háborút a következő szakaszba vigye”.
„Ily módon egy, a keresztény gyertyaszentelő ünnep ikonográfiájáról írt cikket, amelynek szerzője nem Dugin volt, bizonyítékként kínálnak fel arra, hogy részt vett a lánya rituális feláldozásában.
Ez a fajta „bizonyíték” és „érvelés” megmutatja, mire képesek egyes „Oroszország-szakértők” a kollektív zavarodottság pillanataiban”
– írja Millerman.
„Az ilyen „szakértők” és „elemzők” létezése és vad elméleteik kijózanítóan emlékeztetnek arra, hogy az Oroszországról szóló diskurzus milyen messzire került az észérvektől.
A kihívás most is az, hogy megőrizzük a józan eszünket, miközben a körülöttünk lévők elveszítik a sajátjukat”
– írja a cikk.
A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik a Neokohn szerkesztőségének az álláspontját.