Az világhírű, Németországban élő, magyar származású zenész az Utópia a Realistáknak című zeneművének promóciós körútján éppen New Yorkban járt, Facebook oldalán mesélt arról, miként ünnepelte a hanukát helyi zsidó közösséggel és az milyen emlékeket ébresztett benne.
Mándoki három nyelven, németül, angolul és magyarul írt Facebook bejegyzésében azt írja:
„Az Utópia a Realistáknak promóciós körutam előző héten ismét New Yorkba vezetett, ahol zsidó barátaimmal együtt ünnepelhettem a hanukát. A fényes fények és a zsidó ünnep örömteli szellemétől körülvéve eszembe jutott egy inspiráló beszélgetés Margot Friedländer és Steingart Gábor között, és szeretném megosztani veletek a gondolataimat.”
Mándoki úgy folytatja:
„Sokan hallgattuk Steingart Gábor nemrég vele készült podcastját. Mivel Steingart Gábor nemcsak az egyik legbefolyásosabb német médiaszemélyiség és egy elismert független újságírói tekintély, hanem egy magyar emigráns és egy német fia is, Margot Friedländer történetét rendkívül érzékeny újságírói stílusban meséli el. Mindenkinek szívből ajánlom, hogy hallgassa meg ezt a beszélgetést az elöttünk álló nyugodt időszakban.
Amikor Margot Friedländert szavait hallgatjuk, érezzük, milyen elképesztően nagylelkű és erős tud lenni egy ember, és megértjük, hogy milyen komoly küldetésünk van mindannyiunknak, hogy emlékezzünk arra, ami soha többé nem történhet meg.
A náci fasizmus borzalmai által elkövetett barbár civilizációs törés során egész családját meggyilkolták, de szíve és embersége mai napig tovább él. Szeretném köszönetemet kifejezni ennek a nagyszerű asszonynak, aki egyike a holokausztot túlélők egyre fogyatkozó számának.
Tizenkét évvel ezelőtt, 88 évesen Margot Friedländer visszatért amerikai száműzetéséből szülővárosába, Berlinbe. Ezt az igazság és a Németországgal és a németekkel való megbékélés gesztusaként tette, és nagy megtiszteltetés számunkra, hogy a holokauszt emlékét a fiatalabb generációk számára is életben tartja, mégpedig úgy, hogy az emberség élő jelzőfénye.
A kirekesztés, a gyűlölet és a rasszizmus mindannyiunkat érint!”
A világhírű zenész a rasszizmus elleni személyes elköteleződéséről is ír. Mádnoki úgy fogalmaz:
„Magyarként büszke vagyok arra, hogy mi voltunk az első nemzet, akik az első követ kiütötték a berlini falból, hogy az emberek Európa-szerte szabadon alakíthassák saját sorsukat. Így fehér, heteroszexuális férfiként mélyen hiszem, hogy mindig ki kell állnom a homoszexuálisok és a színes bőrűek jogaiért, és hogy férfiként mindig ki kell állnom a nők abszolút, korlátlan egyenjogúságáért.
Mélyen hiszem azt is, hogy mindannyiunknak meg kell erősítenünk, hogy a zsidó intézmények védelme az egész világon a mi kötelességünk, és nem a rendőrség feladata. Nekünk kell ennek az ügynek a bajnokainak lenni; ez mindannyiunk, mind a 82 millió német és mindenütt az egész világon az igaz emberek feladata!
Mondom ezt egykori illegális bevándorlóként és menedékkérőként, most pedig német állampolgárként. Ezt nem hagyhatjuk a hatóságokra – nekünk kell hatósággá válnunk és gyakorolnunk. Nekünk németeknek rémálom a múltunk, de vannak szép álmaink is, mint Beethoven kilencedik művének ˝Oda az örömhöz˝ című versében: Alle Menschen werden Brüder! vagy ˝Minden ember testvérré válik˝, az Európai Unió hivatalos himnuszában.
Jó emberek bújtatták őt a nácik elől, és az igazi emberség az egyetlen garancia arra, hogy megmaradjunk egy szabad demokratikus társadalomban. Friedlander itt mind a német, mind a zsidó hagyományból merít, ahol a Menschen olyan embereket jelent, akiknek a szívében és lelkében igazi, állhatatos jóság lakozik. Mint ő.”
Mádoki zárógondolatként azt írja:
„Mindannyiunk, emberek, mindannyiunk közös feladata, hogy biztosítsuk, hogy a fáklya, amelyet ez a nagyszerű kortárs tanú, Margot Friedländer hordoz, mindig világítson, egy figyelmeztetés, hogy senki szabadságának védelmét nem szabad csupán a hatóságokra bízni, mert valójában mi, igaz emberek vagyunk a végső hatalom, a végső felelősséggel.
Ezért is olyan jó érzés Németországban élő magyarként azt látni, hogy Budapest nem kell a rendőrségnek védeni a zsidó óvodákat, és milyen tragikus, hogy ez Németországban sajnos nem így van.”
A Facebook bejegyzésben fényképek is szerepeltek nem csak a bejegyzésben említett Margot Friedländerről, de a Manhattanben található világ legnagyobb hanukai gyertyatartójáról és az hanukai gyertygyújtáson ünneplő chábád mozgalomhoz tartozó fiatalokról is.
Leslie Mandoki 2021-ben jelentette meg ’Hungarian Pictures’ című lemezét, különleges, úgynevezett Visual Album Edition formában is.
Az újrakevert és remaszterizált hangzással érkező lemez mellé a vizuális körítés Blu-ray lemezen jelent meg, mindez 2021. szeptember 24-én került a boltokba ‘Utopia For Realists: Hungarian Pictures’ címmel. A bónuszok között az a koncertfilm is helyet kap, amelyet a berlini fal leomlásának harmincéves évfordulója alkalmából készített a Soulmates, és amelyen teljes egészében eljátszották a Németországban abban az évben megjelent ’Hungarian Pictures’-t. Az ‘Utopia For Realists: Hungarian Pictures’ című albumon Leslie Mandoki olyan zenészekkel játszott együtt, mint Ian Anderson (Jethro Tull), Jack Bruce (Cream), Nick van Eede (Cutting Crew), Chris Thompson (Manfred Mann’s Earth Band), Bobby Kimball (Toto), David Clayton-Thomas (Blood, Sweat and Tears), John Helliwell (Supertramp), Al di Meola, Mike Stern, Randy Brecker, Till Brönner, Bill Evans, Cory Henry, Richard Bona, Tony Carey (Ritchie Blackmore’s Rainbow), Jesse Siebenberg (Supertramp), Szakcsi Lakatos Béla, Steve Bailey és Julia Mandoki. Bartók Béla ’Este a székelyeknél’ című műve alapján készült a Sessions In The Village, az ehhez készített klipet tálalja fel a Mandoki Soulmates elsőként az ‘Utopia For Realists: Hungarian Pictures’ tartalmából. Forrás: Rockdiszkont |