A demokraták és az elit cenzúrázni akarják a nekik ártó információkat, és úgy tesznek mintha nem önös érdekük, hanem a tinédzser lányok iránti aggodalom vezetné őket – írja Lee Smith a Tablet magazinban.
„Miért háborúzik mindenki a Facebook ellen? Ha valaki a vezető lapokat olvassa vagy tv híradókat nézi, akkor ismeri a történetet, amely egy magas beosztású szivárogtatóval kezdődött, aki által nyilvánosságra hozott és széleskörben publikált információk, megrázták a céget és az aggódó szenátorokat mélységesen megérintette. A narratíva úgy bontakozott ki akár egy hollywoodi film, a főszereplő egy bátor fiatal nő, aki a világot jobbá akarja tenni, de fennakadt egy nagy cég mahinációiban, amely nem csak minden fiatal nő egézségét fenyegeti, hanem magát az amerikai demokráciát” – kezdi ironikusan a szerző.
Mindennek a főszereplője Frances Haugen a 37 éves korábbi Facebook alkalmazott. Állítása szerint csak azt szeretné, hogy ne olyan algoritmusokat használjon az oldal, amely következtében a tinédzser lányok rosszul érzik magukat. Haughen azt írta oldalára, hogy a „közösségi oldalaknak a legjobbat kell kihozniuk az emberekből.”
„Csakhogy Haugen munkája a Facebooknál egyáltalán nem arról szólt, hogy jobbá tegye az emberiséget vagy átsegítse a tini lányokat a pubertás kori nehézségeken. 2019-ben csatlakozott a céghez, azzal a feltétellel, hogy a polgári integritás egységhez osztják be, amely azért volt felelős, hogy ellenőrizze a 2020-as választásokkal kapcsolatos ’félrevezető információka’.
Hírhedten ez a részleg volt felelős azért, hogy a Facebook cenzúrázta Hunter Biden laptop sztoriját közvetlen a választások előtt, miután fény derült rá, hogy Hunter pénzügyi megállapodásokat kötött korrupt külföldi tisztviselőkkel és üzletemberekkel. Az erről szóló cikkeket „félrevezető információként” jelölte meg a Facebook, és más közösségi oldalak, miközben az információk megfeleltek az igazságnak” – írja Lee Smith.
„Haugen nem egy független szivárogtató, aki azért küzd, hogy korlátozza a big tech hatalmát. Az volt a munkája, hogy cenzúrázza az amerikai oligarchák politikai eszközére, a Demokrata Pártra káros hatással levő információkat. Ő egy politikai ügynök, aki vállalati kémkedésben és információs háborúban vesz részt. Ennek az akciónak az a célja, hogy meggyengítse vagy elpusztítsa azt a közösségi oldal, amit a progresszív elit, Mark Zuckerberg társai a konzervatív kommunikáció központi szereplőjének tartanak” – állítja Smith.
Egy augusztusi Pew Research felmérés szerint a demokraták 65%-a támogatja, hogy a kormányzat cenzúrázza a „hamis információt”, akkor is ha ez az információ szabad áramlásának korlátozásával jár együtt. Ennek egyik oka a szerző szerint, hogy sokan Hillary Clinton választási veszteségét a közösségi oldalak számlájára írták. Ami pedig Smith szerint még inkább fáj a baloldalnak az az, hogy a jobboldali média tarol a Facebookon.
„Azonban az igazi probléma nem a Facebook volt vagy Donald Trump. Az igazi probléma maguk a felhasználók voltak, az egyszerű amerikaiak akik aggódtak, hogy milyen irányba megy az ország. Az egyetlen logikus megoldás az volt, hogy a fél országnak meg kellett tiltani a beszédet, „hamis információnak” kell bélyegezni, amely radikalizációhoz, sőt terrorizmushoz vezethet.”
Zuckerberg dilemmában került, robbantsa fel sikeres üzleti modelljét, ami teret ad mindkét oldalnak, vagy hagyja, hogy szétszedjék őt a versenytársak.
A szerző szerint sok hasonlóságot lehet felfedezni a Facebook ellenes és a korábbi Trump ellenes akció között. Mindkettő esetben szivárogtatással indult az ügy.
Haughen által átnyújtott dokumentumokat „Facebook papírok” névvel látták el.
„A Facebook Papers egyedülálló együttműködést jelent 17 amerikai hírcsatorna között” – áll a promóciós szövegben. „Számos hírszolgálat újságírói együtt dolgoztak azon, hogy hozzáférjenek több ezer oldalnyi vállalati dokumentumhoz, amelyet Frances Haugen, a korábbi Facebook-termékmenedzser szerzett meg.”
A szerző szerint az egyik legabszurdabb „leleplezés”, hogy a közösségi oldal belső kutatása azt mutatja, hogy a Facebook rossz hatással van a tinik önképére.
„Tekintettel arra, hogy a második világháború utáni amerikai jólét egyik fő motorja az, hogy a vállalatok próbálják a 12 és 62 év közötti nőket vásárlásra ösztökélni. Aligha nevezhető hírnek, hogy a Facebook „tudja”, hogy ő is profitál a fogyasztói kultúrából. Haugen „leleplezésében” még abszurdabb „kinyilatkoztatás”, hogy a Facebook attól tart, hogy az oldal egyre kevésbé népszerű a fiatalok körében”
– írja Smith, hozzátéve, hogy közismert tény, hogy a Facebook elsősorban az idősebbek körében népszerű.
Az idősebbek Amerikában általában konzervatívabbak, így a Facebookon található a legtöbb konzervatív tartalom. Ezért akarja felszámolni az amerikai elit – állítja a szerző – akár indul Trump akár nem.
Borítókép: MTI/EPA/Getty Images pool/Drew Angerer