Erdoğan új fejezetet nyitna a drónhadviselésben, hadrendbe állítják Bayraktar Akıncı-t

„A jövő az égben van. Azok a nemzetek, amelyek nem tudják megvédeni az egüket, soha nem lehetnek biztosak a jövőjükben” – mondta Mustafa Kemal Atatürk, a modern török állam megalapítója. Stijn Mitzer és Joost Oliemans elemzése a török légierőben végbemenő legújabb fejlesztésekről.

A Bayraktar Akıncı pilóta nélküli harci repülőgép (UCAV) számos újszerű képességet vezet be a pilóta nélküli légi hadviselés területén. Ezek közé tartozik számos olyan funkció, amelyet korábban egyetlen más típusú UAV-nál sem lehetett látni: különösen a 250+ km-es hatótávolságú, nagy pontosságú cirkálórakéták és látóhatáron túli levegő-levegő rakéták (BVRAAM) indításának képessége, akár 100 kilométerre lévő célpontokra is. Ezek a képességek a gyakorlatban az Akıncıt a világ első sorozatgyártott többfeladatot ellátni képes pilóta nélküli harci repülőgépévé teszik.

A török elnök, Erdoğan részvételével 2021. augusztus 29-én tartott ünnepségen a Baykar Savunma hivatalosan átadta a török fegyveres erők részére az első négy Bayraktar Akıncı UCAV-ot. Az első négy sorozatgyártású Akıncıből kettőt a szárazföldi erők parancsnokságának, a 2. hadsereg UAV zászlóalj parancsnokságának szánnak, míg a másik kettő a légierő parancsnokság 341. árnyék (Gölge) századánál állt szolgálatba.

Bár az Akıncı már most is szokatlanul sokoldalú, hatalmas, 1.500 kg-os hasznos teherbírása,  változatos fegyverzetének és több mint 24 órás repülési képessége azt jelenti, hogy jelenleg Törökország 240 darabból álló F-16-os flottája számára kijelölt számos földi támadó feladat átvételére is alkalmas lesz. Az F-16-osok legalább néhány ilyen szerepkörben történő leváltása értékes repülőgép-állományt szabadít fel, amelyet így levegő-levegő harci feladatokra lehet majd felhasználni, részben csökkentve ezzel a Törökország F-35 projektből való kizárásával keletkezett űrt.

BAYKAR on Twitter: “Büyük gün geldi…Bayraktar #AKINCI TİHA’yı askere uğurluyoruz.#MilliTeknolojiHamlesi ✈️🐳🚀🌍🇹🇷 pic.twitter.com/KCp8GM15JL / Twitter”

Büyük gün geldi…Bayraktar #AKINCI TİHA’yı askere uğurluyoruz.#MilliTeknolojiHamlesi ✈️🐳🚀🌍🇹🇷 pic.twitter.com/KCp8GM15JL

Az Akıncı amellett, hogy egyedülálló képességekkel debütál, jelentősen bővíti Törökország meglévő pilóta nélküli harci képességeit is, mivel a hasznos teherbíró képességével jelentősen megnövelték az olyan rendszerekhez képest, mint a Bayraktar TB2 és a TAI Anka. Az Akıncı megnövelt hasznos teherbírása lehetővé teszi olyan irányított bombák hordozását, amelyekhez ezek az UAV-k túl nehezek voltak, sokkal több kisebb bomba, például a MAM-L hordozását is lehetővé teszi. Az Akıncı akár 24 MAM-L-t is képes magával vinni, míg a TB2 Bayraktar csak négyet.

Miközben a Baykar folytatja a fegyverrendszerek integrálását az Akıncıra, jelenleg többféle irányított bombatípust is tesztelnek, hogy ellenőrizzék azok felhasználhatóságát az új drónon. Ebbe már beletartozik a MAM-T, amelynek hatótávolsága 40 km (szemben a MAM-L 14 km-es hatótávolságával). A MAM-T a Teber, LGK, KGK és (L)HGK precíziós irányított bombák családja mellett fog szolgálni, amelyek szintén az Akıncın fognak szolgálni.

Különösen a 900 kg súlyú Mark-84-es bombák jelentik a legfélelmetesebb veszélyt, és egyben a legnehezebb bombát is, amelyet valaha drónra építettek. GPS/INS irányítással felszerelve ezt a bombát HGK-84 néven is nevezik. A HGK-84 akár 28 km-es (vagy 22 km-es, ha alacsonyabb magasságból indítják) hatótávolságot is elérhet, míg egy másik, LHGK-84 néven ismert változatot lézeres irányítással szerelnek majd fel a nagyobb pontosság érdekében. Egy másik változat, a NEB-84 egy (irányított) behatolóbomba, amelyet a felszíni és földalatti célpontok, például hidak és bunkerek ellen terveztek.

Vitathatatlanul az Akıncı leginnovatívabb aspektusa az, hogy a jövőben képes lesz levegő-levegő rakéták (AAM-ok) alkalmazására. Az Akıncı AESA radarja lehetővé teszi, hogy nagy távolságból autonóm módon önmaga válassza ki a célpontokat, majd támadja meg azokat, ily módon vadászva az ellenséges lassan szálló repülőgépekre, drónokra és helikopterekre. Bár a BVRAAM-mal felfegyverzett Akıncık nagyobb kihívást jelentenének, mint amivel a legtöbb légierő szembe tudna nézni, a közepes hatótávolságú AAM-ok még az ellenfél vadászgépeire is fenyegetést jelenthetnek, mivel nagy sebességűek, manőverezőképesek, valamint rendkívül ellenállóak az elektronikus elhárító rendszerekkel szemben.

Amint aktív szolgálatba áll, a Bayraktar Akıncı új fejezetet nyit a pilóta nélküli hadviselésben – akár cirkálórakétákat lő ki ellenséges célpontokra, akár földalatti bunkereket rombol le NEB-84 behatoló bombákkal, akár páncélozott menetoszlopokat lő szét 24 MAM-L lőszerrel, akár ellenséges légvédelmi rendszereket céloz meg jóval azok hatótávolságán kívül, akár ellenséges repülőgépeket, drónokat és helikoptereket lő le. A változatos fegyverzetének és felszereltségének köszönhetően az Akıncı könnyen átalakítható, hogy ugyanazon küldetés során más feladatokat is ellásson, így a műveletek alatt nagyobb rugalmasságot biztosít, mint bármelyik korábbi drón.

Az Akıncı megvásárlásában érdekelt országok bizonyára nagyra értékelik majd azt a tényt is, hogy az e feladatokhoz használt összes bombát/rakétát (és azok irányítókészletét) közvetlenül Törökországból lehet majd beszerezni. Továbbá az a tény, hogy az új UCAV megfelel a bombákra vonatkozó NATO-szabványoknak, azt jelenti, hogy a NATO-országok több másféle vagy saját gyártású bombákat is integrálhatnak az Akıncıre.

Ezt a cikket szerkesztőségünk a sábát beállta előtt készítette és előre időzítve jelent meg az oldalon.

Nem repülhetnek a török pilóták az F-35-ös vadászbombázókkal

Szünetel a török pilóták F-35-ös harci repülőgépre való kiképzése az Egyesült Államokban — derült ki amerikai sajtójelentéséből helyi idő szerint hétfő este.