Korlátozások alatt, mégis szabadon

E héten szombat este, tehát épp a sábát kimenetelével kezdődik peszách ünnepe, melyet sokszor zsidó húsvétnak is szoktak említeni, dacára, hogy peszách vagy 1.300 évvel régebbi és azon kívül, hogy nagyjából időben közel esnek nem sok közük van egymáshoz.

Peszách a Mózes második könyvében említett egyiptomi kivonulás ünnepe, idén lesz épp 3.333 éve, hogy őseink, csodákkal és isteni jelekkel kísérve megszabadultak a rabszolgaságból, hogy egy néppé kovácsolódva Istent szolgálják.

Ilyenkor a zsidó otthonokban megszabadulunk mindenféle kovászostól és egy hétig (pontosabban Izraelen kívül élők 8 napig) csak kovásztalant fogyasztunk. A kovásztalan kenyér, közismert nevén a macesz vagy pászka egy lisztből és vízből készült lepény, melynek különlegessége, hogy a két hozzávaló legfeljebb 18 percig érintkezik egymással, mielőtt kisütik.

A macesz ugyan kifejezetten egyszerű étel, mégis sokan, sokféle módon fogyasztják. Íme 10 dolog, amit a maceszról tudni érdemes:

  1. Peszách ünnepe alatt nyolc napig kenyér helyett ezt eszi minden hagyományőrző zsidó. A maceszt lehet enni magában vagy feltéttel, vajjal megkenni, sajtot rátenni vagy esetleg felvágottat és zöldséget (a kóserság szabályainak értelmében, mivel a tejtermék és a hús együttes fogyasztása tilos, így meg kell elégedjünk egyszerre vagy a sajttal, vagy a hússal).
  2. A macesz az egyik legrégebbi ismert étel. A Biblia elmondása szerint az Egyiptomból kimenekülő zsidók olyan gyorsan igyekeztek hátra hagyni a rabszolgaságot, hogy az útra nem volt idejük kenyeret készíteni (útravaló gyanánt), így a tészta a fejükön lapulva a nap melegétől sült meg. „És megsütötték a tésztát, melyet kivittek Egyiptomból, kovásztalan lepényeknek, mert nem kelt meg; mert elűzettek Egyiptomból és nem késlekedhettek, meg eleséget sem készítettek maguknak.” (2Móz 12:39)
  3. A maceszt az egyiptomi kivonulás korától egészen a második jeruzsálemi Szentély lerombolásáig, több-kevesebb kihagyással, a peszáchi áldozati bárány húsával és keserűfűvel ették. A Szentély i.sz. 70-ben történt lerombolása után már nincs lehetőség arra, hogy bemutassuk a peszáchi (vagy bármilyen más) áldozatot, így peszách ünnepének első (Izraelen kívül első és második) estéjén, az úgy nevezett széderestén már csak maceszt és keserűfűvet (általában római salátát vagy tormát használunk erre a célra) fogyasztunk.
  4. A macesz elkészítésének két hozzávalója van: liszt és víz, egyéb hozzávalót nem teszünk hozzá. Bár lehet kapni olyan maceszt, mely tojással vagy gyümölcslével készül, részben víz helyett, ilyet igyekszünk nem enni peszáchkor.
  5. A macesz a szegénység, illetve a sanyarúság kenyere, a Biblia úgy írja: „Őrizd meg a kalászérés hónapját, hogy tarts peszáchot az Örökkévalónak, a te Istenednek, mert a kalászérés hónapjában vezetett ki téged az Örökkévaló, a te Istened Egyiptomból, éjjel. És áldozz peszách-áldozatot az Örökkévalónak, a te Istenednek, juhot és marhát ama helyen, melyet kiválaszt az Örökkévaló, hogy ott lakoztassa nevét. Ne egyél mellette kovászost, hét napig egyél mellette kovásztalant, a sanyarúság kenyerét, mert sietséggel mentél ki Egyiptom országából, hogy megemlékezzél ama napról, melyen kijöttél Egyiptom országából, életed minden napján át. És ne lássék nálad kovász egész határodban hét napig; és ne maradjon éjjelen át a húsból, melyet áldozni fogsz este az első napon, reggelig.” (5Móz 16:1-4)
  6. A peszáchkor fogyasztott maceszt hagyományosan kézzel készítik, de létezik géppel készített macesz is, a kézi mindig kör, a gépi mindig téglalap alakú. Bár mindkettő lisztet és vizet tartalmaz, mégis különbözik a kettő íze.
  7. Nem minden maceszt lehet fogyasztani peszáchkor. A macesz egész évben kapható, azonban peszách ideje alatt csak erre az időszakra speciálisan készített maceszt használunk, hiszen ennek ellenőrzött az elkészítési ideje, az évközben használt maceszek elkészítésénél nem ügyelnek arra, hogy vallásjogi szempontból kovásztalannak minősüljön a macesz, azaz a liszt és a víz ne legyen együtt csak 18 percnél kevesebb időt.
  8. A macesz általában lapos, hiszen így lehet biztosítani, hogy alaposan átsüljön. Ha vastagabb volna, esetleg a közepe sületlen maradna, így nem biztosítható, hogy az teljesen kovászmentes. Azt is érdemes tudni, hogy keleti zsidók körében használt macesz vastagabb, inkább pita vagy lepényjellegű, az ő hagyományaik szerint ez is megfelelő, hiszen természetesen az is jó alaposan át van sütve. A korábbi időkben, például a bibliai korban, minden bizonnyal vastagabb volt a macesz, mint amelyet mi, európai zsidók, manapság használunk.
  9. A peszáchi macesz fogyasztás kötelezettsége kifejezetten az első két (Izraelben csak az első) estére vonatkozik, hiszen úgy van írva: „Az első hónapban, tizennegyedik napján a hónapnak, este egyetek kovásztalant, a huszonegyedik napjáig e hónapnak, este.” (2Móz 12:18)
  10. Maceszból isteni gombócot lehet készíteni, melyet levesbetétnek használunk, ínyencek, akik nem bírják ki sütemény nélkül nyolc napig, peszách ideje alatt macesztortát is készítenek.

Végezetül egy gondolat: ez sorrendben a második olyan peszách, melyet a COVID-19 járvány miatt szűk családi körben ülünk meg, dacára annak, hogy általában népes vendégséget illik tartani mindkét szédereste.

A koronavírus-járvány több, mint egy éve pusztít a világ minden táján. Az egyiptomi rabszolgaságból, ahogy bármilyen bennünket gúzsba kötő korlátozásból való szabadulás vágya egyidős az emberiséggel.

Adja Isten, hogy mihamarabb egészségben tudjunk ismét együtt ünnepelni és a járványból szerzett keserű tapasztalatokat egy szebb jövő építésére tudjuk használni.

Az írás a szerző Lekvár és JAM blogján tavaly megjelent cikk átdolgozott változata.