A közelmúltban a zsidó állam és Bahrein valamint az Egyesült Arab Emírségek között aláírt kölcsönös vízum megállapodás érvénybe lépése után, nem lévén akadálya a közvetlen kereskedelmi illetve turista járatok indításának az utolsó pillanatban mégis két előre nem várt tényező árnyékolta be a kezdeti lépéseket. Nagy Gabriella beszámolója Tel Avivból.
Egyrészt a ma reggel 10 órakor Dubai irányába felszálló első izraeli polgári járat a szaúdi légtér feletti átrepülésre benyújtott kérését az illetékes hatóság csak az utolsó utáni pillanatban engedélyezte. Másrészt izraeli biztonsági tisztviselők amiatt aggódnak, hogy az Egyesült Arab Emírségekbe látogató izraeli turisták élete veszélybe kerülhet, megtorlásként a legfőbb iráni katonai nukleáris tudós meggyilkolása miatt, amelyért Teherán állítólag bizonyítékokkal alátámasztva Izraelt hibáztatja.
Az egyik izraeli tévécsatorna riportja szerint védelmi tisztviselők attól tartanak, hogy az Iránból könnyen megközelíthető Dubajba és Abu Dzabiba érkező izraeli turistákat terrortámadás érheti annak ellenére, hogy már felvették a kapcsolatot az emirátusi biztonsági szervekkel és megkezdték az együttműködést a turisták védelme érdekében.
Az aggodalomra való okot alátámasztja, hogy Irán hangsúlyozta szándékát és megtorlást helyezett kilátásba külföldi izraeli nagykövetségek és a zsidó közösségek ellen, valamint felvetették a Libanonból és Szíriából indítható Izrael elleni támadások lehetőségeit is.
A zsidó állam terrorelhárítási irodája szerint az Egyesült Arab Emírségekbe és Bahreinbe érkező izraeliekre vonatkozóan “alapvető konkrét fenyegetés” érvényes, ami a harmadik legmagasabb szintű figyelmeztetésnek számít, a „nagyon magas konkrét fenyegetés” és a „magas konkrét fenyegetés” után.
Az Ábrahám-egyezmény nyomában szinte azonnal érvénybe lépő normalizációs folyamatok egyik látványos eredménye a régióban eddig tabunak számító arab-izraeli diplomáciai kapcsolatok felvétele. Az egyezményt aláíró országok, Izrael valamint Bahrein és az Egyesült Arab Emirátusok közötti normalizációs megállapodásnak köszönhetően, az eddig elképzelhetetlennek tartott közvetlen légi összeköttetés már nem tűnik elérhetetlen álomnak.
A normalizációs folyamatok hatására és annak ellenére, hogy Rijád nem ismeri el hivatalosan Izraelt, a szaúdi sajtóügynökség még szeptemberben kijelentette, hogy polgári légiközlekedési hatósága átengedi az Egyesült Arab Emírségek és Izrael közötti minden járat számára légterét.
Az azóta eltelt több mint két hónap alatt, azonban mindössze az Egyesült Arab Emírségek Flydubai izraeli járatai kaptak zöld utat, ugyanakkor az izraeli légitársaságok, az El Al, az Israir és az Arkia sokáig úgy tűnt hiába várakoznak hasonló jóváhagyásra.
Azonkívül, hogy Rijád nem siette el az engedély megadását, egyáltalán nem volt biztos, hogy végül átengedi légtere felett az Israir első járatát.
Izraeli médiaértesülések szerint az utolsó pillanatban a Fehér Ház főtanácsadója, Jared a Kushner lépett közbe, aki Benjamin Netanjahu miniszterelnök Mohammed bin Salman szaúdi koronaherceggel Neomban folytatott találkozója után jelentette be szaúdi látogatását.
A koronaválság miatt nehéz anyagi helyzetbe kerülő izraeli légitársaságok számára az öböl-országokba való kereskedelmi és turista járatok indítása utolsó mentőövnek számíthat, annak ellenére, hogy az országból csak izraeliek utazhatnak ki és be, külföldiek számára továbbra is érvényes a reptérzárlat.
Az Egyesült Arab Emírségek és Izrael közötti vízummentességet biztosító megállapodás ratifikálása előtt, különleges engedéllyel a Flydubai kereskedelmi járatával a közelmúltban elsőként szamáriai gyárvezetők és üzletemberek érkeztek Dubaiba. Az utazás célja a szamáriai sótalanító technológia exportjának lebonyolítása volt, a küldöttséget Joszi Dagan, a Szamária Tanács elnöke vezette.
Ezenkívül mindhárom izraeli légitársaság már jóval a normalizációs vízummegállapodás megkötése előtt hivatalosan bejelentette első körben Dubaiba induló közvetlen járataik indítását, valamint a repülőjegyeken kívül komplett utazási csomagok értékesítését.
Az Arkia már korábban bejelentette, hogy a héten csütörtöktől napi két járatot indít, az El Al pedig szintén napi két járatot indítana december 13-tól a Tel Aviv – Dubai útvonalon.
Úgy tűnik azonban, hogy a nagy érdeklődés mellett bejelentett közvetlen járatokra vonatkozó légtérhasználati engedélyt Rijád vonakodik megadni.Az Israir ugyan utolsó pillanatban zöld utat kapott, ami az ellentmondó nyilatkozatok alapján a többiekre nem vonatkoztatható egyértelműen. Vagyis az Arkia és az El Al még nem rendelkezik engedéllyel.
https://neokohn.hu/2020/11/30/kushner-tesz-egy-utolso-kiserletet-szaud-arabia-es-katar-kibekitesere/
Engedély nélkül a Tel Aviv – Dubai útvonal kerülővel mintegy hét órát venne igénybe, ami kétszerese az eredetileg tervezett szaúdi légtéren átvezető repülési időnél. A praktikus időmegtakarításon kívül az engedély létkérdés a rövid utakra kiképzett repülőgépeket üzemeltető Israir és Arkia számára, a jóval olcsóbb – körülbelül 300-350 dolláros, jegyáraknak köszönhetően.
December hónapra az izraeli légitársaságok már eleve több ezer Emírségek utazási csomagot adtak el. Amennyiben nem kapnak légtérhasználati engedélyt a szaúdiaktól azonkívül, hogy kínos lesz, anyagilag súlyos károkat fog okozni az amúgy is válságos helyzetben álló izraeli légitársaságoknak. Nem mellesleg az izraeli turisták számára akár vonzóbbak lehetnek az Egyesült Arab Emírségek jelenleg is napi három járatot indító Flydubai charter járatai. Az El Al pedig könnyen szembesülhet indiai járataival hasonló helyzettel, amikor a megnövekedett repülési idő miatt az izraeli nemzeti légitársaság nem tudott versenybe szállni a szaúdi légtér használatával rendelkező Air India ajánlataival.