A gépkocsi vezetőülésének közelségét érzékelve automatikusan kikapcsolja a telefon üzenetküldő funkcióit — írja a zsido.com.
“A koronavírus komoly probléma és rendkívül erős a PR-ja is, de ettől még jóval többen halnak meg olyan közlekedési balesetekben, melyeket a mobiltelefon-használat okozott. A koronavírus elleni vakcina kifejlesztésébe hatalmas pénzt fektetnek, szinte korlátlan forrásokat áldoznak arra, hogy három hónappal a versenytársak előtt tudjanak piacra lépni a védőoltással. Ehhez hasonlóan kellene harcolni a vezetés közbeni szöveges üzenetküldés ellen is, mellyel rengeteg életet lehetne megmenteni”
– jelentette ki Gil Sheratzky, a SaverOne nevű izraeli start-up cég igazgatója. A cég a mobiltelefonok vezetés közbeni, felelőtlen használata miatt bekövetkezett közlekedési balesetek számát próbálja meg egy új alkalmazás segítségével csökkenteni.
“Nagyon sok tanulmány vizsgálja a közlekedési balesetek és a mobiltelefon-használat közötti összefüggéseket. Általában 25 és 70% közötti eredményt mutatnak ki. Az izraeli rendőrség közlekedési osztálya szerint viszont a balesetek több mint 70 százalékáért a mobilhasználat a felelős”
– tette hozzá.
A Tel-Avivi Tőzsdére a napokban bevezetett céget 2014-ben alapították, és eddig 10 millió dolláros tőkét gyűjtöttek össze.
“A cégalapítással az volt a célunk, hogy egy életmentő technológiát használó termékkel vegyük fel a küzdelmet a közlekedési balesetek első számú okával: a vezetés közbeni mobiltelefon-használattal. Bár a legegyszerűbb módszer a készülék vezetés előtti kikapcsolása lenne, a megoldás megtalálása sokkal összetettebb technológia kihívást jelent, mert az autóvezetők nem hajlandóak megtenni ezt az egyszerű lépést”
– mondta Ori Gilboa, a SaverOne elnöke.
Az alkalmazás különbséget tud tenni az utasok és a sofőr készüléke között, és csak az utóbbit kapcsolja ki.
“A legjobb tudomásunk szerint nincs még egy olyan technológia a világon, mely azonosítani tudná a vezető telefonját”
– tette hozzá Gilboa.
Az azonosítás után a SaverOne blokkol bizonyos funkciókat a telefonon, melyeket a sofőr nem tud visszaállítani, amíg a vezetőülésben tartózkodik.
“Egy függőséggel állunk szemben, tehát a megoldásunk csak akkor lehet hatékony, ha nem bízzuk a sofőrre a döntést”.
A lekapcsolt alkalmazások akkor lépnek ismét működésbe – szintén automatikusan -, ha a vezető már elhagyta a gépkocsit.
A SaverOne elnyerte a közlekedésbiztonsággal foglalkozó “Zöld Fény Szövetség” és a vallásos mentőszervezet, az Ichud Chácálá támogatását és együttműködését. A cég azt szeretné elérni, hogy kormányrendelet írja elő az alkalmazás telepítését a jogosítvány megszerzése előtt, a biztosítótársaságok pedig díjkedvezménnyel honorálják az alkalmazás használatát.
“Az Európai Unióban már elfogadtak egy olyan törvényt, mely 2022-től előírja a mobiltelefonok figyelemelterelő hatását kiküszöbölő technológia alkalmazását. Jelenleg még sehol a világon sincs érvényben efféle szabályozás, de egyértelmű, hogy ebbe az irányba haladunk”
– mondta Gilboa.
“Már az izraeli rendőrség és a hadsereg is elkezdte az alkalmazás tesztelését. Az év végéig egy buszsofőröknek szánt alkalmazást is forgalomba hozunk, melyre az összes közlekedési vállalat nagy várakozással tekint”
– tette hozzá.