Továbbra is a spanyol fővárosban maradhat az a festmény, amelyet lassan 20 éve kísér jogi kálvária, miután egykori zsidó tulajdonosának örökösei vissza akarják kapni. A Pissarro-saga folytatódik.
Minden eddigi jogi próbálkozás ellenére törvényesen birtokol a madridi Thyssen-Bornemisza Múzeum egy olyan Pissarro-festményt, amelyet a nácik kényszerítéssel vásároltak meg a második világháború idején annak zsidó tulajdonosától — számol be egy kaliforniai bíróság egyhangú ítéletéről az Arutz Sheva.
A háromfős pasadenai fellebbviteli bíróság döntését még hétfőn hozták meg. Tavaly ugyanerre az álláspontra jutott egy Los Angeles-i szövetségi bíróság is. Az ügyben lassan már 20 éve zajlik a pereskedés.
Az eddig született bírósági határozatok egyike sem az eredeti tulajdonos leszármazottainak kedvezett.
A párizsi utcát ábrázoló Rue Saint-Honoré, Aprés-midi, Effet de Plui című, ma már legalább 40 millió dollár értékű képet 1897-ben festette a világhírű impresszionista művész, Camille Pissarro.
Az alkotás eredeti tulajdonosa, Lilly Cassirer 1939-ben vált meg tőle mindössze 360 dollárért, hogy férjével elhagyhassa a hitleri Németországot, és Angliába menekülhessen.
A háború után a festményt megpróbálták visszaszerezni, de mivel annak holléte ismeretlen volt, a német kormány 120 ezer márkával kompenzálta a családot a kényszer hatására eladott műalkotásért.
A festmény 1951-ben bukkant fel az Egyesült Államokban. 1976-ban vásárolta meg Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza báró a New York-i Stephen Hahn galériától 275 ezer dollárért, 1993 óta pedig a spanyol fővárosban látható kiállítva.
Az örökösök a 2000-es évek elején indítottak pert a kép visszaszerzéséért, a procedúra 2015-ben az ő szempontjukból kedvezőtlenül zárult.
2017-ben viszont az amerikai fellebbviteli bíróságnál elérték azt, hogy a per újrainduljon. Most a hírek szerint továbbra sem adják fel: az amerikai Legfelsőbb Bírósághoz fordulnak.
A madridi múzeum alapítója, Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza báró mellesleg Hans Henrik Ágost Gábor, Thyssen-Bornemisza de Kászon et Impérfalva bárójaként egy Hollandiában született svájci műkereskedő volt.
Német apa és egy félig magyar származású anya gyermekeként született bele a hatalmas vagyon világába. Otthonról nemcsak az ipari kereskedelem — olaj- és vasgyártásra is kiterjedő — rejtelmeit hozta magával, de egy XIV. századtól gyűjtött műkincskollekciót is.