Izraeli innováció segíti a repülőgépek kényszerleszállását

A Technion – Izraeli Technológiai Intézet által kifejlesztett szoftver figyeli a pályáját és az optimális leszállási sávra vezeti a repülőgépet.

Chelsey Sullenberger kapitány 2009-ben biztonságosan tette le Airbus 320-as repülőgépét, a fedélzetén 155 utassal és a teljes személyzettel  a Hudson folyóra, miután mindkét hajtóművét tönkretette egy madárraj, ami az útjukba került. A drámai eseményekből, aztán nagy sikerű film is készült, Sully – Csoda a Hudson folyón címmel, Tom Hanks főszereplésével.

Tavaly augusztusban pedig üzemanyag-hiány miatt állt le egy magánrepülőgép motorja, így arra kényszerült, hogy egy washingtoni autópályára szálljon le.

A repülőgépmotor meghibásodása könnyen életveszélyes helyzetet eredményezhet – írja az Israel21c.

A Technion – Izrael Technológiai Intézet professzorainak és hallgatóinak egy csoportja kifejlesztett és sikeresen tesztelt egy olyan szoftvert, amely figyelemmel kíséri a repülőgép útját, annak érdekében, hogy észlelje, ha az veszít a magasságából, vagy valamilyen fizikai akadály kerül az útjába.

„A fejlesztésünk magában foglalja a repülés modellezését, az optimális repülési út meghatározását a kívánt leszállási sáv felé, és a képernyőn megjelenő figyelmeztetéseket is” – magyarázta a kutatócsoportot vezetője, Nahum Shimkin professzor, a Viterbi Villamosmérnöki Kar dékánja.

A csapat szimulációt hajtott végre egy Cessna 172-es négyüléses, egymotoros repülőgéppel. A szimuláció során feltételezték, hogy a motor meghibásodik Izrael Galilea régiójában, a Tabor-hegytől nyugatra, és több lehetőség közül sikerült kiválasztani a legjobb leszállási sávot.

„Mivel óriási stressz alatt álló pilótákat kívánunk segíteni, elkerülhetetlen volt, hogy tényleges repülés során erősítsük meg az algoritmus megbízhatóságát”

– magyarázták a csapat tagjai.

A teszt „repülési szituációban erősítette meg a valós idejű algoritmusunk érvényességét” – mondta Shimkin. „Az algoritmus készen áll arra, hogy integráljuk további kisrepülőgépek pilótafülkéibe, valamint drónokba”.

A kutatást részben az Izraeli Védelmi Minisztérium finanszírozta.