Hol szerepel a Hatnapos Háború Mózes öt könyvében?

Izrael hitének alaptétele, hogy a Bibliában, a héber Tánách-ban (Tóra, Neviim, Ktuvim, vagyis Mózes öt könyvében, a prófétai könyvekben és a Szentiratokban, pl. a Zsoltárokban) az ezeket sugalmazó személyes Isten nyilatkozik meg. A megnyilatkozás pedig magában foglal „minden időket”.

Az utóbbi századok egyik ismert Tóra-tudósa Élijáhu ben Solomon Zalman rabbi (1720-1797) volt, akit lakóhelyéről Vilnai Gáonnak neveztek. A Gáon (ez a héber szó a latin „géniusz” és a magyar „lángész” szó megfelelője) nem csak a Tórában búvárkodott, hanem világi tudományokban is, főképpen a matematikában.

Mózes öt könyvét több, mint kétezer esztendővel ezelőtt a Nagy Gyülekezet Férfiai (Ánséj Kneszet hágdolá) osztották fel a már abban a korban is ismeretes hagyomány alapján összesen 5845 versre (pászuk, szimán).

A „Gáon” ötlete: az Ötkönyv összes versét, az elejétől a végéig folyamatosan, vagyis 1-től 5845-ig „ömlesztve” számozza, tekintet nélkül a könyvekre és a fejezetekre – és az 5845 verset megfelelteti a történelem Tóra által megjelenített 5845 évének.

Nézzük meg, miként jelentkezik Mózes ötödik könyvében (31:3) egy Izrael szempontjából sorsdöntő év, a héber időszámítás szerinti 5727-es év: a polgári (keresztény) időszámítás szerinti 1967.

A Hatnapos Háború éve.

Íme 1967, azaz az 5727 év, illetve a neki „megfelelő” 5727. vers:

ה’ אֱלֹהֶיךָ הוּא עֹבֵר לְפָנֶיךָ, הוּא־יַשְׁמִיד אֶת־הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִלְּפָנֶיךָ וִירִשְׁתָּם; יְהוֹשֻׁעַ, הוּא עֹבֵר לְפָנֶיךָ, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה’׃יְהוֹשֻׁעַ, הוּא עֹבֵר לְפָנֶיךָ, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה’׃

„Az Örökkévaló, a te Istened maga kel át előtted és kipusztítja azokat a népeket, és te meghódítod őket. Józsué kel majd át előttetek, ahogyan megmondta az Örökkévaló.”

A Jordánon egykor átkelt Izrael kései utódainak nem célja a környéken élő rokonnép kipusztítása. Ám ebben az évben Isten különös kegyelméből világraszóló győzelmet arattunk Jismáél fiain, akik viszont egyáltalán nem titkolták, hogy céljuk Izrael maradékának gyökeres kiirtása.

A módszer nem tartalmaz évről-évre általunk követhető jóslatokat, célzásokat. Néhol csupán egy-egy megemlített szám vagy fogalom utal – utólag! – az illető év történéseire, jellemző eseményére.

Forrás: Izraeli Hírlevél