A világ vezető építészeinek csoportja, a Jeruzsálem óvárosához vezető drótkötélpályás felvonó terveinek elvetését kérte- írta a The Times of Israel.
A huszonhét fős csoport levélben tárta kérését Benjámin Netanjahu miniszterelnök elé, ugyanis szerintük a projekt nagyban veszélyezteti Jeruzsálem ősi városképét.
A vitatott terv bírálói között szerepel többek közt a spanyol Santiago Calatrava, az amerikai Thom Mayne és Peter Eisenman, valamint az Izraelben született világhírű építész, Moshe Safdie is.
„Az elképzelést erős érdekcsoportok támogatják, akik turisztikai és politikai céljaikat fontosabbnak tekintik Jeruzsálem kulturális kincseinek megőrzésénél.”
– fogalmaznak a levélben.
„Egyetlen jelentős történelmi városban sem építettek drótkötélpályás felvonót, nemzetközi konszenzus van arról, hogy az ősi városokba nem valók ilyenek. Az évente több millió látogatót vonzó Athén vagy Róma sem épített hasonlót”
– mutatnak rá az építészek.
„Jeruzsálem ősi városképe az egész emberiség öröksége. A vallási és kulturális értékeket nem szabad a rövid távú érdekeknek felülírniuk.”
– vélekednek a szakemberek.
Izrael idegenforgalmi minisztériuma tavaly ősszel hagyta jóvá a Jeruzsálem óvárosában közlekedő drótkötélpályás felvonó elképzelését. A projekt megvalósítása arra adna lehetőséget, hogy a forgalmi dugókkal teli utakat kikerülve az óvárosba, és a Siratófalhoz szállítsa a turistákat. A terv már a megszületésekor kivívta a palesztin lakosok és a várostervezők haragját.
A elképzelések szerint összesen 73 darab, egyenként tízszemélyes kabin haladna a drótkötélpályán a Siratófal melletti Szemét-kapunál tervezett végállomáshoz. Ezzel a módszerrel a csúcsforgalom idején óránként akár háromezer utast is szállíthatnának.
A drótkötélpályás felvonó tervének ellenzői szerint a kabinok elrontanák a városképet, mert Disneyland-szerűvé változtatnák a szent helyek környékét valamint a 15 darab 26 méteres betonoszlop tovább csúfítaná a környezetet.