A gazdaság újraindítására készít terveket egy titkos csoport a kormányon belül arra az esetre, ha Nagy-Britannia EU-tagsága a kilépés feltételrendszeréről szóló megállapodás elfogadása nélkül szűnne meg – írta az MTI a Financial Times értesülései szerint.
A londoni gazdasági napilap forrásai szerint a program kiemelt jellegét mutatja, hogy a tervezési munkákat Sir Mark Sedwill, a brit kormány munkáját segítő köztisztviselői kar (Civil Service) vezetője – e minőségében a legmagasabb rangú brit közigazgatási tisztviselő – irányítja. Sedwill egyben Theresa May miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadója is.
A Financial Times értesülései szerint a zárt ajtók mögött dolgozó munkacsoportban jelen vannak a pénzügyminisztérium, az üzleti ügyek minisztériuma, a külkereskedelmi minisztérium és a brit jegybank magas beosztású szakértői is.
A lap által idézett kormányzati források egyike szerint a munkacsoport „gyakorlatilag ítéletnapi listát készít” arról, hogy milyen intézkedéseket kell tenni, ha a megállapodás nélküli Brexit következményeként a brit gazdaság összeroskadna.
Az előkészületi program mindenekelőtt a megállapodás nélküli kilépés potenciális hatásainak leginkább kitett szektorokra, köztük a mezőgazdaságra, az autóiparra és a gyógyszeriparra összpontosít.
A brit üzleti vállalakozások és szakmai szervezetek az utóbbi időszakban mind erőteljesebben megfogalmazott nyilatkozatokban hívják fel a brit kormány figyelmét a megállapodás nélküli Brexit súlyos kockázataira, illetve a kilépési folyamatot övező bizonytalanság máris érezhető üzleti következményeire.
A brit autógyártók és -kereskedők szövetségének (SMMT) minap ismertetett éves beszámolója szerint tavaly ötévi mélypontra zuhant a Nagy-Britanniában gyártott személyautók száma, a brit autóipari beruházások értéke pedig csaknem a felével esett vissza, egyértelműen a Brexit-folyamat teremtette bizonytalanság miatt.
A szervezet adatai szerint 2018-ban nem egészen 1,52 millió autót gyártottak Nagy-Britanniában, 9,1 százalékkal kevesebbet, mint az előző évben, az új autóipari beruházások értéke pedig 588,6 millió font (212 milliárd forint) volt, 46,5 százalékkal kevesebb, mint 2017-ben.
Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója a beszámolóhoz fűzött kommentárjában úgy fogalmazott: a brit autóiparban immár „vörös riasztás” van érvényben, mivel kevesebb mint két hónappal a kilépés március végi időpontja előtt egyre nagyobb a kockázata a rendezetlen, megállapodás nélküli Brexitnek, amely „helyrehozhatatlan pusztítást” okozna a brit autóipar jelenleg akadálytalanul működő külkereskedelmi láncolatainak szétszakításával.
Tom Enders, a legnagyobb európai repülőgépgyártó konzorcium, az Airbus vezérigazgatója a múlt héten alig burkoltan megkérdőjelezte a cég jövőbeni nagy-britanniai jelenlétét, kijelentve: tévedés az a Brexit-pártiak által hangoztatott „őrültség”, miszerint az Airbus úgysem tud kivonulni a brit gazdaságból, mert hatalmas üzemei vannak ott. Enders szerint sok más olyan ország van, amely „boldogan gyártana” például szárnyakat az Airbus repülőgépekhez.
Az Airbus a walesi Broughtonban, legnagyobb brit üzemében gyártja összes modelljének szárnyait. A cég közvetlenül 14 ezer, közvetve további 110 ezer alkalmazottat foglalkoztat Nagy-Britanniában.