A Migrációkutató Intézet legújabb elemzése a nemzetközi cégek iszlámra épülő kínálatának növekedését mutatja be. Egyre nagyobb ágazattá válnak a muszlim lakosságot célzó szolgáltatások az Egyesült Királyságon át Németországon keresztül Franciaországig.
Az iszlám gazdaságtanán alapuló pénzügyi szolgáltatások az egyik leggyorsabban bővülő pénzügyi szektort képezik, amely az elmúlt két évtizedben évente 10–12 százalékos növekedési rátát mutatott, és mintegy 2,5 milliárd fontnyi tőkével rendelkezik – állapítja meg az elemzés. Az iszlám pénzügyi szolgáltatások európai működéséhez muszlim közösségre van szükség, amely elég nagy ahhoz, hogy tartós fogyasztói bázist jelentsen. Az iszlám pénzügyi és egyéb termékeinek megjelenését a piacon nyugat-európai országok egy része – mint például az Egyesült Királyság – lelkesen, más részük vonakodva fogadta el – ilyenek Németország és Franciaország.
Példának okáért a halal – azaz az iszlám vallásjogi előírásoknak megfelelő – termékek globális piacának forgalma 2025-re várhatóan eléri a 739,59 milliárd dollárt a Grand View Research, Inc. jelentése szerint. A halal termékek legfőbb előállítói és exportőrei az Egyesült Államok, Brazília, Hollandia, Kína és Németország. A halal élelmiszerek legnagyobb globális előállítója a Nestlé (Svájc), amely évente több mint 3 milliárd dollárnyi terméket értékesít iszlám országokban – idézi az adatokat a tanulmány.
A franciaországi halal élelmiszerpiac francia források szerint 5,5 milliárd eurót tett ki 2010-ben. Évente 400 000 tonna halal húst értékesítettek, s a különböző agrárgazdasági vállalkozások, mint például Socopa, Doux, Duc, Soviba vagy Charal, létrehozták halal részlegüket. A kereslet évente 10–15%-kal nő. A piac a szakosodott márkák (Isla Délice, Medina Halal), és a mega agrárvállalkozások között oszlik meg, amelyek halal termékeket (Fleury Michon, Nestlé) és saját márkákat vezetnek be.
A holland halal piacot 2013-ban 2,7 milliárd euróra becsülték. A vezető cég a Pure Ingredients, egy holland vállalkozás, amely fagyasztott halal élelmiszerekre és snackekre specializálódott. A vállalkozást Wout van Eeuwijk kereskedő és szupermarket-tulajdonos hozta létre 1993-ban Mekkafoods néven. A céget 2014-ben átnevezték Pure Ingredients-re, Hollandiában, Németországban, Belgiumban és Franciaország egyes részein több mint 30 fagyasztott terméket kínál. A fogyasztók 50 százaléka nem muszlim, akiket az alacsony ár és a kínálat vonz.
A Global Islamic Economy 2016/17 becslése szerint a muszlimok részéről a ruházatra fordított kiadások 2021-ig elérik a 368 milliárd dollárt. A folyamatosan növekvő keresletet a nagy márkák mellett kisebb európai divatcégek, mint például a Gulshaan (Franciaország), az Al Mara Scarf (Németország), és az Under-Rapt (Egyesült Királyság) is megcélozták. A nagy márkák közül a Nike 2017 végén jelenttette meg „Pro-Hijab” kollekcióját. A DKNY, a Zara, az Oscar de la Renta, a Dolce&Gabbana, a Jenny Packham és a Mango szintén részesedni kívántak a bővülő muszlim keresletből. A növekvő profitszerzést pedig csak a folyamatos migráció garantálja – zárul a Migrációkutató Intézet friss elemzése.