Elkallódott Libanonban az izraeli légierő egyik különleges siklóbombája 

Az USA arra kérte Libanont, hogy adja vissza a fel nem robbant siklóbombát, attól tartva, hogy azt megszerezheti Oroszország vagy Kína.

A GBU-39 egy Boeing által gyártott siklóbomba, amely akár 110 km-t is képes megtenni, annak ellenére, hogy nincs saját hajtóműve.

Fel nem robbant siklóbomba miatt fő a feje az amerikaiaknak

Az Egyesült Államok arra kérte Libanont, hogy adja vissza azt a GBU-39-es kis siklóbombát, amelyet az Izraeli Légierő indított Bejrút felé a Hezbollah katonai parancsnokát, Ali Tabatabajt likvidáló művelet során a hét elején, miután a libanoni média szerint az egyik ledobott bomba nem robbant fel.

Libanoni jelentések szerint az amerikai tisztviselők attól tartanak, hogy a bomba orosz vagy kínai kézbe kerülhet. A libanoni kormány még nem adott ki hivatalos választ az amerikai kérésre.

A GBU-39 egy Boeing által gyártott siklóbomba. Kilövése után a siklószárnyaival akár 110 km-t is képes megtenni, annak ellenére, hogy nincs saját hajtóműve. Pont ezért a bomba viszonylag olcsó is, mindössze körülbelül 50 ezer dollárba kerül egy-egy darab.

Bár a siklóbombák már elterjedtnek számítanak, ezt a típust a különösen hatékony robbanófeje különbözteti meg a többitől, amely lehetővé teszi, hogy méretéhez képest jelentős károkat okozzon, beleértve a betonszerkezeteken való áthatolásának képességét is.

Mitől különlegesek az izraeli légierő F-35-ös „Adir” vadászgépei?

Az IDF lopakodó vadászgépeinek nincsen párja a Közel-Keleten.

Mit érdemes még tudni a GBU-39-esről?

A körülbelül 110 kg-os kompakt siklóbombákból elég négy darabot kilőni az egytonnás Mark 84-es bomba helyett, így egyetlen vadászgép egyetlen bevetés során több tucat célpontot is eltalálhat.

A GBU-39 GPS-szel és inerciális irányítórendszerrel is rendelkezik, amelyek akár 1 méteres pontosságot is biztosítanak a bomba számára, csökkentve a további bombák bevetésének szükségességét, a repülőgépre jelentett kockázatot, valamint a környezeti károkat és a pénzügyi költségeket.

A kis átmérőjű bombát az F-35 belső fegyverraktárainak maximalizálása érdekében fejlesztették ki, amelyek akár nyolc bombát is tudnak szállítani. Az USA azonban különös tekintettel figyel arra, hogy kik vásárolhatnak siklóbombákat

A Boeing eddig körülbelül 20 000 ilyen bombát gyártott, amelyeket az Egyesült Államok csak olyan országoknak adott el, mint Olaszország, Hollandia, Ausztrália és Szaúd-Arábia, valamint egy speciális, földi indítású változatban Ukrajnának is. Az Izraeli Légierőnél „Sharp Hail”-ként emlegetik a bombát, és minden izraeli vadászrepülőgép használja azt.

Kibővítik a Vörös Báró programot – óriási fegyverüzletre készül Izrael és Németország

Még több izraeli fegyverért kilincselnek a németek.

Jönnek a Jégtörők és LORÁK – izraeli rakétákat fog gyártani egy ázsiai nagyhatalom

India és Izrael a zsidó állam által kifejlesztett rakétarendszerek közös gyártását tervezi.

Kép: Wikimedia Commons/ Ministerie van Defensie