Különleges vízidrón kifejlesztésén ügyködik két amerikai fegyvergyártó cég.
A Lockheed Martin bejelentette, hogy 50 millió dollárt fektet be a Saildrone-ba, hogy integrálja JAGM Quad rakétavetőjét a Saildrone Surveyor tengeri drónplatrformjára (USV).
A Surveyor drón első tengeri tesztje
Ez az első alkalom, hogy a Saildrone Surveryor drónját támadófegyverekkel szerelik fel, kiterjesztve küldetését a meteorológiai, oceanográfiai és megfigyelési alkalmazásokon túl a harci küldetések végrehajtására. A 20 méter (65 láb) hosszú és 15 tonna súlyú Surveyor a világ legnagyobb jelenleg üzemben lévő pilóta nélküli autonóm járműve.
Mindkét vállalat azt tervezi, hogy az integrációt 2026 első negyedévében fejezi be, amelyet egy élő vízi bemutató követ.
Az integráció egyben a JAGM (Joint Air-to-Ground Missile) első tengeri indítású tesztjét is jelenti, amelyet eredetileg légi indítású platformokra fejlesztettek ki a Hellfire-rakéták leváltására. A Lockheed Martin nemrégiben tesztelte a moduláris JAGM Quad rakétavetőt, amely négy rakétatartályt tartalmaz, és amelyet több platformon való telepítésre terveztek.
A fejlesztés támogatja az amerikai haditengerészet azon elképzelését, hogy egy olyan USV-t állítson hadrendbe, amely képes olyan kritikus küldetések végrehajtására, mint a flottavédelem, a tenger alatti megfigyelés, a felderítés és a csapásmérő műveletek.
„A Lockheed Martin és a Saildrone élen járnak abban, hogy válaszoljanak Trump elnök felhívására, miszerint a védelmi iparnak cselekednie kell, és az egész iparág erejét használja ki nemzetünk védelme érdekében” – mondta Stephanie C. Hill, a Lockheed egyik üzletágának elnöke.
„Együtt ötvözzük a legkifinomultabb kereskedelmi és védelmi technológiákat, hogy gyors és nagyságrendű halálos haditengerészeti megoldást kínáljunk.
A nemzetnek szüksége van erre a képességre, hogy fenntartsa az ellenségei feletti dominanciát, és mi ezt meg is fogjuk tenni.”
A Saildrone
A 2013-ban először piacra dobott Saildrone USV-k szél-, nap- és hullámenergiát hasznosítanak a mozgáshoz. A vállalat folyamatosan fejlesztette alapvető technológiáját, több világrekordot is felállítva az önvezető felszíni járművek terén – az első antarktiszi megkerülő és transzatlanti átkeléstől az északi 76. fokon végrehajtott sarkvidéki küldetésekig és egy évig tartó, karbantartásmentes telepítésig.
A védelmi alkalmazások tekintetében a vállalat 2020-ban kötötte meg első demonstrációs szerződését az Egyesült Államok Parti Őrségével, majd 2021-ben kezdte meg az együttműködést az Egyesült Államok Haditengerészetének 59. munkacsoportjával a tengeri hírszerzési műveletek támogatása érdekében.
A növekvő globális instabilitás és az egyre erősebb ellenségek közepette azonban a vállalat arra a következtetésre jutott, hogy a platformot elegendő tűzerővel kell felfegyverezni az elrettentés fokozása és a csapásmérő képességek biztosítása érdekében. „Az elmúlt 10 évben a Saildrone platform megbízhatóságának, tartósságának és autonómiájának fejlesztésére összpontosítottunk, amelyet több mint 2 millió tengeri mérföldnyi aktív küldetésen bizonyítottak” – mondta Richard Jenkins, a Saildrone alapítója és vezérigazgatója.
„Mivel technológiánk bizonyított, kockázatmentes és küldetésre kész, most jött el a megfelelő idő, hogy a Saildrone USV-ket kifinomult hasznos teherrel egészítsük ki, hogy megfeleljünk a harcosok igényeinek. Ez az együttműködés megadja a Saildrone-nak azokat az eszközöket, amelyekre szükségünk van platformjaink képességeinek átalakításához, beleértve az elektronikus hadviselést, a tengeralattjáró-elhárító hadviselést, a kifinomult megfigyelést és felderítést, valamint a kinetikus képességek alkalmazását, mindezt zökkenőmentesen integrálva a Lockheed Martin megbízható parancsnoki, irányító és tűzvezető rendszereivel.”
Kép: Saildrone/Lockheed Martin.






