Egy új kutatás szerint aránytalanul sok a TikTokon a pro-palesztin tartalom a pro-izraeliekhez képest.
Egy amerikai tanulmány szerint a TikTok-on minden pro-izraeli posztra körülbelül 17 pro-palesztin poszt jut, de a kutatás szerint ezek általában hasonló online elérést kapnak.
Lehengerlő fölényben a palesztinpárti mozgalom a TikTokon
A Cybersecurity for Democracy (C4D) kutatóközpont, a New York University (NYU) és a Northeastern University együttműködésében végzett tanulmánya feltárta, milyen mértékben erősítette fel a TikTok a Hamász-párti tartalmakat az izraeli-gázai háborúról szóló diskurzusban. Az elemzés, amely az október 7-i támadások második évfordulója előtt jelent meg, kimutatta, hogy minden pro-izraeli videóra körülbelül 17 pro-palesztin videó jut a platformon.
A C4D frissített kutatása szerint „a pro-izraeli és pro-palesztin tartalmak aránya nagyon hasonló maradt az eredeti elemzésünkhöz… Jelenleg körülbelül egy pro-izraeli poszt jelenik meg minden tizenhét pro-palesztin posztra.”
A tanulmány kiemelte, hogy az átlagos pro-Hamasz videó körülbelül 11500 megtekintést kapott, szemben a pro-izraeli videók körülbelül 2400-as megtekintésével.
Azonban az átlagok megtévesztőek lehetnek – állította a kutatás. A medián a pro-palesztin klipeknél csupán 472 megtekintés, míg a pro-izraeli TikTok-videóknál 565 megtekintés, ami arra utal, hogy néhány pro-palesztin videó vált nagyon népszerűvé, amely torzít az adatokon. „A pro-palesztin és pro-izraeli videók többsége nagyrészt azonos számú megtekintést kap” – jegyezték meg a kutatók.
A TikTok és a háborús narratíva
A tanulmány érdekes képet festett a TikTok polarizált diskurzusáról. „Adatbázisunkban szinte nincs olyan videó, amelyben egyszerre szerepelnének pro-izraeli és pro-palesztin hashtagek” – áll a jelentésben. „A szóban forgó videók néha egy elképzelt ellenfélhez szólnak… de látszólag nem kommunikálnak ténylegesen egymással.”
Az elköteleződés tekintetében a pro-palesztin videók kismértékben jobb interakciót mutattak megtekintésenként: átlagosan 12,6 „like” 100 megtekintésre és 0,2 megosztás, szemben a pro-izraeli tartalmak 8,5 like-jával és 0,1 megosztásával.
A tanulmány kérdéseket vetett fel arról, hogy a generációs dinamikák hogyan formálják a háborús narratívákat. A tanulmány megjegyezte, hogy a TikTok felhasználói bázisa fiatal, és idézte a Pew Research felmérését, amely szerint
„a 50 év alatti republikánusok 50%-a negatívan vélekedik Izraelről, míg a 50 év alatti demokraták 71%-a mondja ugyanezt.”
Az izraeli tisztviselők és médiakritikusok számára az eredmények rámutatnak a kihívásra, hogy elérjék a fiatalabb közönséget online. „Az adatbázisunkban szereplő pro-izraeli tartalmak úgy tűnik, egy zsidó cionista közösségen belül léteznek” – jegyzi meg a jelentés.
„A legnépszerűbb pro-izraeli tartalmak elsősorban az antiszemitizmus eseteiről szóló vitákat és rövid, szórakoztató jellegű reakciókat tartalmaztak.”
Washingtonban a tanulmány újra arra ösztönözött néhány amerikai törvényhozót, hogy vizsgálják felül a TikTok amerikai jelenlétét és hatását. Szeptemberben Donald Trump elnök aláírt egy végrehajtási rendeletet, amely jóváhagyta a TikTok további működését az Egyesült Államokban. Abban az időben az Észak-Amerikai Zsidó Szövetségek (JFNA) arra szólította fel az elnököt, hogy biztosítsa, hogy a TikTok eladására vonatkozó bármely megállapodás konkrét lépéseket tartalmazzon az antiszemitizmus kezelése érdekében a platformon.
„Amint ennek az üzletnek a részletei véglegesednek, felszólítjuk, hogy biztosítsák, hogy a megállapodás előírja az új tulajdonosok számára, hogy konkrét és megfelelő lépéseket tegyenek annak érdekében, hogy eltávolítsák ezt az erőteljes közösségi média platformot átható antiszemitizmust,
amely erőszakra ösztönöz az amerikai zsidó közösség ellen, és ellenséges környezetet teremt a zsidók számára az iskolákban, a munkahelyeken és a közösségeinkben”
– írták a JFNA vezetői egy Trumpnak címzett levélben.






