Argentínában nyomozás indult egy volt náci tisztviselő lánya és férje ellen, miután a hatóságok visszaszereztek egy, a második világháború idején eltulajdonított festményt.
A szóban forgó „Portrait of a Lady” című festmény Giuseppe Ghislandi olasz festő Contessa Colleoni című portréja, amelyet 1940-ben raboltak el a nácik Jacques Goudstikker holland zsidó amszterdami műkereskedő gyűjteményéből.
Nem hagyhatják el Argentínát az elrabolt festmény tulajdonosai
Ahogy a Neokohn is beszámolt róla, a festmény nyolcvan éven át eltűntnek számított, mígnem a közelmúltban egy argentin tengerparti város, Mar del Plata egyik ingatlanhirdetésében fel nem tűnt.
A mű Patricia Kadgien birtokában volt, akinek apja, Friedrich Kadgien náci SS-tisztként szolgált a második világháború alatt. A nő és férje, Juan Carlos Cortegoso ellen most „súlyos bűncselekmény elrejtése” miatt folyik nyomozás. A hatóságok szerint a házaspár igyekezett eltüntetni a nyomokat: leszedték az „Eladó” táblát, törölték az online hirdetést, sőt a festményt egy kárpittal próbálták helyettesíteni a rendőrségi razzia előtt.
A Nazi-looted painting has just surfaced in Argentina 🇦🇷 — hidden in plain sight in a real-estate ad.
“Portrait of a Lady” by Italian painter Vittore Ghislandi belonged to Jacques Goudstikker, a Dutch-Jewish art dealer whose vast collection was stolen by the Nazis. Some 200 of… pic.twitter.com/Zc0bO6pQss
— Hen Mazzig (@HenMazzig) August 25, 2025
Bár a bíróság feloldotta a házi őrizetet, a pár 180 napig nem hagyhatja el Argentínát, útlevelüket bevonták, és csak bírósági engedéllyel tartózkodhatnak 24 óránál hosszabb ideig otthonuktól távol.
A nyomozás során további műtárgyakat is lefoglaltak: metszeteket, nyomatokat, rajzokat és két 19. századi festményt. Ha ezekről bebizonyosodik, hogy szintén náci zsákmányból származnak, újabb vádemelések várhatók.
A festményt ideiglenesen a Buenos Aires-i Holokauszt Múzeumban helyezték el
Patricia Kadgien apja, Friedrich Kadgien a Harmadik Birodalom magas rangú tisztviselőjeként szolgált, majd a háború után Latin-Amerikába menekült. Argentínában telepedett le, ahol 1979-ben halt meg – annak a náci menekülthálózatnak a részeként, amely több ezer háborús bűnöst segített Dél-Amerikába juttatni.
Az ügyészek elrendelték, hogy a festményt ideiglenesen a Buenos Aires-i Holokauszt Múzeumban helyezzék el. A műalkotást egyelőre nem állítják ki, amíg a legfelsőbb bíróság nem dönt a végleges tulajdonjogról – arról, hogy Hollandiának, illetve az eredeti tulajdonos örököseinek adják-e vissza.