Izrael legújabb felderítő repülőgépe, az Oron, az izraeli védelmi ipar és hadsereg közös erőfeszítéseinek csúcspontja. A projektet a Védelmi Minisztérium Kutatási és Fejlesztési Igazgatósága (MAFAT), az Israel Aerospace Industries (IAI) és az Izraeli Védelmi Erők (IDF) közösen valósították meg. Az új gép tovább erősíti a zsidó állam légifölényét a Közel-Keleten, amelyre a növekvő fenyegetettség miatt rendkívüli szükség van.
A kémrepülő platform alapját egy amerikai gyártású Gulfstream G-550 üzleti repülő adja, amelyet teljesen átalakítottak: radarrendszerekkel, kamerákkal, lehallgató eszközökkel és több ezer érzékelővel szereltek fel. A munka különlegessége, hogy a repülőgép a háború közepén, néhány nap alatt készült el – mégis gyorsan bizonyította létjogosultságát.
Kulcsszerep a 2023–24-es háborúban
Az Oron az október 7-i terrortámadás óta folyamatosan szolgálatban van, és kulcsszerepet játszott a 2024 júniusi iráni hadműveletben is. Feladata az előrejelzés, a célfelderítés és a valós idejű támogató hírszerzés, amelyek révén a légicsapások nagyobb pontossággal és biztonsággal valósultak meg.
Szeptember 2-án ezért a fejlesztés mögött álló MAFAT a rangos Izraeli Védelmi Díjban részesül.
Drága, de páratlan képesség
Az Oron költsége meghaladja az
1 milliárd dollárt – több mint tízszer annyit, mint egy F–35-ös vadászgép.
A magas ár oka a speciális izraeli rendszerek és a bonyolult integráció.
A gép 12 km magasságba képes emelkedni mindössze 25 perc alatt, 10 órán keresztül a levegőben marad, és akár 900 km/órás sebességgel repül. Ez lehetővé teszi, hogy egyszerre több fronton is bevethető legyen – Gázától kezdve Libanonon át egészen Iránig.
A felderítő repülők generációi
Izrael három fő felderítő gépet üzemeltet: A Shavitot, mely a 2006-os második libanoni háború óta szolgál, főleg rádióelektronikai hírszerzéssel. Az Eitamot, mely légi irányító központként működik és valós idejű légi képet nyújt, valamint az Oront, a légierő új zászlóshajóját, amely ötvözi a Shavit és az Eitam képességeit, sőt, radarral és képalkotó rendszerekkel bővítve több ágon képes hírszerzést biztosítani.
Az Oron a nevatimi bázisról üzemel, a 122-es Hanachshon század kötelékében.
AI és big data a fedélzeten
Az Oron fedélzetén nyolcfős hírszerző csapat dolgozik, de a valóságban a munka nagy részét mesterséges intelligencia segíti. Több ezer szenzor folyamatosan adja az adatokat, amelyeket emberi erővel lehetetlen lenne feldolgozni.
Az AI képes kiemelni a releváns célpontokat, összevetni az eltérő szenzorok jeleit, és valós idejű figyelmeztetést adni – például az iráni rakéta- és dróntámadások során.
Dronok és műholdak mellett is nélkülözhetetlen
Bár Izrael drónflottája (például a Hermes 900) kulcsfontosságú, a drónok önmagukban nem képesek kiváltani egy ilyen komplex platformot. A szükséges szenzorok, radarok és nagy teljesítményű rendszerek egyszerűen nem férnek el rajtuk.
A műholdak pedig bár stratégiai előnyt jelentenek, csak meghatározott időpontban és helyen biztosítanak adatokat. Az Oron viszont ott és akkor koncentrálja erőit, ahol szükséges.
Az ötödik generáció felé
Az Oron a negyedik generációs izraeli felderítő repülő, de már készül a következő lépcső: a teljes spektrumú elektronikai hadviselés integrálása. Ez azt jelenti, hogy a gép nemcsak felderíteni, hanem aktívan zavarni és támadni is képes lesz az ellenséges kommunikációs és fegyverrendszereket.
Nemzetközi szinten is élvonalban
A világon kevés ország képes ilyen repülőgépek előállítására – az Egyesült Államok AWACS-gépe például sokkal nagyobb platformon, egy Boeing 707-esen alapul.
Izrael viszont kisebb, költséghatékonyabb, mégis kiemelkedő teljesítményű rendszert épített, amely iránt nemzetközi érdeklődés is mutatkozik.