2025 első felének lezárultával már jól látszik, mely filmek vonzották leginkább az izraeli nézőket a mozikban és a streaming platformokon.
A hollywoodi kasszasikerek mellett egyre több figyelmet kapnak a mozikban hazai alkotások is, amelyek az izraeli identitás és történelem kérdéseit állítják a középpontba.
Családi animációk és szuperhősfilmek tarolnak az izraeli mozikban
A rajongói becslések szerint 2025 első felében az izraeli mozikban az Agymanók 2 (Inside Out 2) vonzotta a legtöbb nézőt, mintegy 1,1 milliót. A második helyen a Gru 4 (Despicable Me 4) állt 850 ezer nézővel, míg a Kung Fu Panda 4 és a Deadpool & Rozsomák (Deadpool & Wolverine) nagyjából hasonló eredményt ért el, előbbi 470 ezres, utóbbi 480 ezres nézőszámmal. A Vaiana 2 (Moana 2) sem maradt el sokkal mögöttük, 450 ezer nézőt csábított a vászon elé.
Bár a végleges pénztári adatok még nem ismertek, a tendencia világos: a családi animációk és a szuperhősfilmek továbbra is vezetik a listákat.
Izraeli drámák a reflektorfényben
Az év elején két izraeli film is komoly érdeklődést váltott ki. A Soda, Erez Tadmor történelmi drámája egyedi történetével a holokauszt okozta generációs traumákat dolgozza fel.
Maya Dreifuss feszült hangulatú thrillere a Highway 65, pedig már a premier hetében a figyelem középpontjába került.
A pontos nézőszámok ugyan még nem ismertek, de a szakértők szerint mindkét alkotás komoly hazai közönséget vonz.
Izraeli filmek hódítanak még a Netflixen is
A Netflix izraeli nézettségi listáját az év első felében Az angyal (The Angel) vezette 900 000 órányi megtekintéssel, míg a Maktub 100 000 órát ért el. Az adatok azt mutatják, hogy az izraeli előfizetők továbbra is erősen érdeklődnek a kulturálisan jelentős, hazai gyártású filmek iránt – még a bőséges nemzetközi kínálat mellett is.
Izrael mozipénztári bevételeit 2025-re 80,6 millió dollárra becsülik, és a Statista előrejelzése szerint ez az összeg 2030-ra 90,7 millió dollárra nőhet.
A fiatalabb közönséget inkább a streaming-szolgáltatások és a 3D/4D moziélmények vonzzák, míg az idősebb generáció szívesebben választja a hagyományos mozikat.
A helyi filmkészítők profitálnak a személyes, izraeli történetek iránti növekvő érdeklődésből, és a trend várhatóan az év második felében is folytatódik.