Egy mesterséges intelligencián alapuló izraeli cég a YouTube mellett, a Netflixet és a Tiktokot is helyettesíteni akarja.
A valós idejű videógenerálásra specializálódott Decart vállalat Izrael első mesterséges intelligenciára épülő „unikornisa” [az „unikornis” kifejezés olyan startup vállalatokat jelöl, melyeknek piaci értéke eléri vagy meghaladja az egymilliárd dollárt – a szerk.], melynek célja többek között a YouTube és a Netflix leváltása, valamint a fogyasztói technológia és a videojáték-ipar átalakítása.
Özönlenek a befektetések
A tel-avivi székhelyű Decart nevű mesterséges intelligencia-startup csütörtökön jelentette be, hogy cég értéke elérte a 1130 milliárd forintot.
A céget 2023 végén alapította Dr. Dean Leitersdorf és Moshe Shalev – mindketten Izrael elit katonai hírszerző egységének, a 8200-asnak a veteránjai.
„A korai befektetők a befektetésük ezerszeresét kapták vissza”
– mondta Leitersdorf a Ynet-nek. – „Úgy gondoljuk, a következők akár tízezerszeres hozamot is láthatnak.”
Elon Musk és Mark Zuckerberg is odafigyel rájuk
A Decart saját fejlesztésű technológiája lehetővé teszi interaktív videótartalmak valós idejű streamelését – olyasmit, amire jelenleg más mesterséges intelligenciával foglalkozó cégek nem képesek, mivel ők többnyire csak néhány másodperces videót tudnak előállítani.
Első modelljük, az Oasis, felkeltette Elon Musk figyelmét is, mivel képes menet közben játszható videojátékot létrehozni. Második modelljük, a Mirage, bármilyen forrásból képes videót módosítani és generálni, ami Mark Zuckerberg, a Meta vezérigazgatója részéről is elismerést váltott ki.
A Mirage működés közben:
Leitersdorf szerint a cég már most milliárdos bevételt termel, közel áll a nyereségességhez. „Hatalmas a kereslet a Mirage iránt” – mondta.
„Ez az első alkalom, hogy a mesterséges inteligencia valóban használható a videojátékokban.”
Mindenkit le akarnak győzni
Bár a Decart az üzleti szektorban – például ingatlanmarketing, szórakoztatóipari helyszínek és felhőszolgáltatások – is lát lehetőséget, Leitersdorf szerint a cég fő fókusza a fogyasztói piac, amelyet „billió dolláros térnek” nevezett.
A vállalat Mirage-alapú élményeket kíván piacra dobni olyan formában, amelyek a FaceTime-ot, a Zoomot, a YouTube-ot, a VR-környezeteket és más platformokat utánozzák. Leitersdorf szerint a Decart célja „nem az integráció, hanem a lecserélés”.
„Ami leváltja a TikTokot, a YouTube-ot, a FaceTime-ot, a Snapchatet, a Netflixet és a videojátékokat, az uralni fogja a világot” – mondta. – „És az mi leszünk.”
Az elmúlt egy évben a Decart 15 főről több mint 60 főre növelte csapatát, és irodákat nyitott Észak-Izraelben, San Franciscóban és New Yorkban. A folyamatosan bevont új tőke további kutatás-fejlesztésre, infrastruktúra-bővítésre és intenzív toborzásra megy.
Más most felülmúlták a várakozásokat
A Decart mérnöki csapatában korábbi izraeli technológiai egységek tagjai dolgoznak, akik alacsony szintű programozásban, nagy teljesítményű számítástechnikában és chipoptimalizációban rendelkeznek hatalmas szakértelemmel. Ez a mély technikai tudás és a termékvízió ötvözete tette lehetővé a cég gyors növekedését.
„A Decart az egyik leglenyűgözőbb AI-befektetés, amellyel valaha találkoztunk”
– mondta Sean Maguire, a Sequoia Capital partnere. – „Nagyon nehéz technikai problémát oldanak meg gyorsasággal és precizitással.”
Victor Lazarte, a Benchmark partnere szerint a vállalat áttöréseit megfizethető, gyakorlati eszközökké alakította. „Egy teljesen új világot nyitnak meg a kreativitás és az alkalmazások terén.”