Az IDF megtiltotta a kínai gyártmányú elektromos autók bázisaira való behajtását, mert attól tart, hogy a beépített kamerák és érzékelők adatokat szivárogtathatnak ki.
A döntés azt mutatja, hogy egyre jobban tartanak attól, hogy a kínai technológiát használó izraeli elektromos autók kémkedésre is alkalmasak lehetnek.
Kitiltják a kínai elektromos autókat az IDF bázisairól
Az IDF átfogó tilalmat vezetett be a kínai gyártmányú járműveknek a katonai bázisokra való behajtására, hivatkozva a fedélzeti kamerákból, érzékelőkből és csatlakoztatott rendszerekből származó potenciális adatszivárgás miatti jelentős aggodalmakra.
A 2025 augusztusától hatályos irányelv előírja, hogy a kínai gyártmányú járművekkel, például BYD, MG Motor vagy Chery márkájú járművekkel rendelkező tisztek és polgári alkalmazottak a bázisok területén kívül, kijelölt területeken parkoljanak, hogy megakadályozzák az érzékeny információk kiszivárgását. Ez az intézkedés a 2025 júliusában a Tzrifin közelében található Gideonim bázison bevezetett korlátozást követi, amely most kiterjedt az IDF összes létesítményében található elektromos autókra (EV) azok fejlett funkciói miatt.
Egyelőre nem világos, hogy volt-e bármilyen konkrét kémkedési kísérlet a kínai hírszerzés részéről, amely az izraeli hadsereg bázisait vette célba, de tavaly már az izraeli lapok cikkeztek erre utaló hírekről.
Kínai kémautók
A döntés összhangban van a globális trendekkel: az Egyesült Királyság 2025 áprilisában hasonló tilalmat vezetett be a kínai járművekre katonai létesítményeiben, hivatkozva a kémkedés kockázatára. Izraelben a kínai márkák dominálnak a megfizethető elektromos autók piacán,
2024-ben a járműimport közel 25%-át adták, és olyan modellek, mint a BYD Atto 3 vezették az eladásokat több mint 10 000 darabbal.
Az IDF lízingprogramjában egy módosított kínai modell, a Chery Tiggo 8 Pro is szerepel, amelynek média- és kommunikációs rendszereit biztonsági okokból letiltották a járműveken. Más kínai elektromos autók azonban kizárásra kerültek a legutóbbi védelmi minisztériumi lízingpályázatról, ami potenciálisan bonyolítja a jövőbeli beszerzéseket a jóval drágább alternatívák miatt.
Biztonsági szakértők, mint például Dr. Harel Menashri, a Sin Bét kiberbiztonsági részlegének korábbi tagja, arra figyelmeztettek, hogy a kínai elektromos autók hang-, videó- és helymeghatározási adatokat rögzíthetnek, ami veszélyt jelent a katonai műveletekre.
„Még soha nem találkoztam olyan kínai technológiával, amely ne továbbítana adatokat”
– jegyezte meg.
A tilalom az IDF több ezer tagját érinti. Az IDF szóvivői nem kívántak nyilatkozni az ügyben, hangsúlyozva a kérdés érzékenységét.
Hende Olivér összes cikkét elolvashatja itt.