Amerika csöndesen bedobta, hogy Ukrajna területi integritása „rugalmasan értelmezhető”.
December 1-jén Emmanuel Macron francia elnökkel közös nyilatkozatban Joe Biden elnök megismételte fogadalmát, hogy „továbbra is támogatni fogja Ukrajna szuverenitásának és területi integritásának védelmét, beleértve a politikai, biztonsági, humanitárius és gazdasági segítségnyújtást Ukrajnának, amíg szükséges”. Egy héttel később Antony Blinken külügyminiszter megismételte azt az amerikai mantrát, hogy „Ukrajnáról Ukrajna nélkül nincs semmi”.
Az amerikai célok azonban az elmozdulás jeleit mutatták – olvasható az American Conservative hasábjain. A cikk három, fokozatosan növekvő elmozdulást említ. A legjelentősebb szinte észrevétlenül december 7-én, amikor Blinken külügyminiszter először utalt arra, hogy Biden fogadalmának „területi integritás” része rugalmasan értelmezhető.
A Biden-kormányzat már régóta „kizárta annak gondolatát, hogy Ukrajnát a tárgyalóasztalhoz szorítsák vagy akár csak lökdössék”. De aztán november elején, a Moszkvával folytatott tárgyalások után Jake Sullivan nemzetbiztonsági tanácsadó megjelent Kijevben, hogy tárgyaljon Volodimir Zelenszkij ukrán elnökkel. Ezeken a megbeszéléseken Sullivan „felvetette a háború diplomáciai megoldásának szükségességét”, és négyszemközt arra sürgette Zelenszkijt, hogy „jelezze nyitottságát az Oroszországgal való tárgyalásokra, és hagyjon fel azzal a nyilvános elutasítással, hogy béketárgyalásokba bocsátkozzanak, hacsak Vlagyimir Putyin elnököt nem távolítják el a hatalomból”.
A második váltás csak napokkal később következett be. Zelenszkij engedett az amerikai noszogatásnak, és sürgette a nemzetközi közösséget, hogy „kényszerítse Oroszországot valódi béketárgyalásokra”.
De előfeltételeket szabott a tárgyalásokhoz, többek között „[Ukrajna] területi integritásának helyreállítását… minden háborús kár megtérítését, minden háborús bűnös megbüntetését és garanciákat arra, hogy ez nem ismétlődik meg”, ami gyakorlatilag negligálta a tárgyalási ajánlatot.
Nyilvánosan az USA továbbra is kitartott amellett, hogy minden Ukrajnán múlik: Ukrajna nélkül semmi sincs Ukrajnáról. De négyszemközt az amerikai tisztviselők azt kezdték mondani, hogy „úgy vélik, hogy Zelenszkij valószínűleg támogatná a tárgyalásokat és végül elfogadná az engedményeket, ahogyan azt a háború elején sugallta”.
A cikk emlékeztet, hogy még a háború előtt, 2021 decemberében Zelenszkij azt mondta, hogy hajlandó tárgyalni a konfliktus elkerülése érdekében: „Nem zárom ki a Donbasszról szóló népszavazást általában. Lehet, hogy a Donbasszról, lehet, hogy a Krímről”. Március 8-ig, a háború kitörése után még mindig nyitott volt „a krími kompromisszumokra”. Ekkor Zelenszkij még „kész volt párbeszédet folytatni Oroszországgal a biztonsági garanciákról, a megszállt donyecki és luhanszki területek [és] a Krím jövőjéről”.
A cikk szerint az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság nyomására mindez megváltozott. Mint Zelenszkij novemberi tárgyalási előfeltételei mutatják, ragaszkodni kezdett Ukrajna területi integritásának teljes helyreállításához.
December 7-én azonban Blinken finoman módosította ezt az üzenetet. Blinken először utalt arra – alig hallhatóan suttogva -, hogy Biden fogadalmának „területi integritás” része rugalmasan értelmezhető.
És az Egyesült Államok nincs egyedül. Nyugati szövetségesei megismételték Blinken új megfogalmazását. A Post beszámol arról, hogy „néhány nyugati tisztviselő kedden azt mondta, hogy a Krím és a Donbasz státuszát a Moszkva és Kijev közötti esetleges tárgyalásokon kellene megtárgyalni”. Egy nyugati tisztviselő szerint „a Krím és a Donbasz státuszának régóta húzódó kérdései lehetnek olyasvalami, amiről ezután beszélnek”.
Sullivan korábbi javaslata, hogy Zelenszkij kezdjen el reális követelésekben és prioritásokban gondolkodni, beleértve a Krímet is, és több nyugati szövetséges is megismételte az új megfogalmazást, arra utal, hogy Blinken háromszavas kiegészítése nem nyelvbotlás volt.
A cikk szerint ha ez így van, akkor ez arra utal, hogy az Egyesült Államok és NATO-szövetségesei egy olyan álláspont felé mozdulnak el, amely nyitott a tűzszünet lehetőségére, amelyben Oroszország a Krímben és a Donbásznak a háború előtt általa ellenőrzött területén marad, és e területek végleges státuszáról egy későbbi időpontban tárgyalnak.
EPA/Oliver Contreras / POOL
A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik a Neokohn szerkesztőségének az álláspontját.