Visszakerült a befolyásos, progresszív médiamogul, Rudolf Mosse családjához egy nácik által elkobzott festmény, amelyre egy amerikai múzeumban találtak rá.
A festmény, amelyről csak nemrég derült ki, hogy valódi, Gari Melchers XIX. századi amerikai festő „Tél” című alkotása, amely két korcsolyázó fiatalt ábrázol. A képet jogtalanul vették el eredeti tulajdonosától még 1933-ban. A Ynet hírportál szerint New York állam Canajoharie kisvárosában
az Arkell Múzeumban leltek rá a festményre, amely korábban Németország egyik legismertebb zsidó családjának tulajdonát képezte.
A Mosse família tekintélyét Rudolf Mosse alapozta meg, aki 1867-tól 1920-ban bekövetkezett haláláig olyan könyv- és újságkiadással, valamint reklámokkal is foglalkozó médiabirodalmat épített Berlinből igazgatva, amely összesen 130 termékért felelt.
Köztük számos olyan napilapért is — például a Berliner Tageblatt –, amelyek liberális és progresszív irányultságukkal már a kezdetektől szemet szúrtak egy bizonyos Adolf Hitlernek és a német nemzetszocialisták szimpatizánsainak is.
Rudolf Mosse és 1920-tól a médiabirodalmat tovább vivő veje, Hans Lachmann-Mosse a náci propagandagépezet első számú ellensége volt a médiapiacon, munkásságuk és eszmerendszerük volt a gyűlölt „zsidó sajtó” szimbóluma.
Nem véletlen tehát, hogy a család tagjai 1933-ban — Hitler kancellárrá választásának évében — elhagyni kényszerültek hazájukat. A vagyon jelentős részét — többek között a több száz műtárgyból álló gyűjteményt — a nácik elkobozták tőlük.
Mosse örökösei 2011-ben hoztak létre egy szervezetet ellopott műkincseik visszaszerzésére. Mindeddig több mint 30 alkalommal adtak be kárpótlási kérelmet, és több mint 50 műtárgyat kaptak vissza állami és magánmúzeumoktól, valamint magánszemélyektől Németországban, Ausztriában, Svájcban, Izraelben és az Egyesült Államokban — írja az ABC News.
„A Mosse család szinte mindenét elvesztette csak azért, mert zsidó volt. A reményüket azonban nem engedték elveszni”
— fogalmazott Antoinette Bacon bírónő azon az ünnepélyes átadáson, amelyen New York állam nevében hivatalosan is visszaadta a festményt a jogos tulajdonosok örököseinek — 87 év után. Bacon hozzátette: „Mindez nyilván nem tudja semmissé tenni a fájdalmat, amin a család keresztülment, de azért remélem, némiképp javít igazságérzetükön”.