A fiatalok körében nagyon népszerű, kínai TikTok videómegosztó közösségi oldalon korlátlanul terjedhet a rasszista és antiszemita tartalom – állítja egy tanulmány. Bár a közösségi oldal szabályzata szerint a felhasználók nem tölthetnek fel gyűlöletkeltő tartalmakat, az applikáció üzemeltetői nagyon lazán kezelik az előírások betartatását – derül ki a The Jerusalem Post cikkéből.
A szélsőjobbosok új közösségi médiafelületet találtak a gyűlölködő tartalmak online terjesztéséhez a Tiktok-on, amelyet főleg gyerekek, kamaszok használnak – állapította meg egy új tanulmány.
Az elemzést Gabriel Weimann, a kommunikációtudomány professzora, a Terrorizmus-ellenes Intézet (ICT) vezető kutatója, a Haifai Egyetem tanára, valamint Natalie Masri, az ICT kutatója készítette, amelyet a Studies in Conflict and Terrorism című tudományos lapban készülnek publikálni.
Weimann a szakértője a terroristák online aktivitásának, 1998 óta tanulmányozza ezt a területet. Korábban az iszlám terrorizmusra fókuszált, jelenleg a szélsőjobbosok online jelenlétét vizsgálja. Azt mondja, azért, mert az elmúlt években ez terjed leginkább.
„A szélsőjobboldal jelenleg a terrorizmus legfőbb forrása a világban. A szélsőjobbosok több embert ölnek meg mostanában, mint az iszlám terroristák”
– mondta Weimann.
„A szélsőjobbosokat hagyományosan nem hívják terroristáknak, mert védi őket a szólásszabadság, a politika, egyebek mellett. De mostanság tovább mennek, mint a gyűlöletbeszéd, és elkezdtek nyilvános támadásokat végrehajtani”
– tette hozzá.
Az ötlet, hogy a szélsőjobbosok online felületeket használjanak a gyűlölet terjesztéséhez, nem új dolog, már legalább három évtizede ez folyik. Sokan azt gondolják, hogy ennek a fő terepe a Facebook, a Twitter és az Instagram, nem is beszélve a nagyon érintett 4chan-ról. A TikTok-ot ugyanakkor nagyon alábecsülik.
Weimann véletlenül vette észre a szélsőjobb jelenlétét a rövid, vicces, szexi, vagy bármilyen videók megosztására épülő, kínai fejlesztésű applikációban. Fiatal tanítványa, kollégája jelezte neki.
„Sokkolt, amikor mondta, mert azt hittem, ez csak gyerekeknek szól. Még az unokám is használja a TikTok-ot. De miután láttam, hogy mire bukkant, és jobban utánanéztünk, eldöntöttem, hogy hónapokig fogom vizsgálni az applikációt”
– mondta a professzor.
A ByteDance nevű kínai cég által fejlesztett TikTok egy viszonylag új közösségi médiafelület, amely 2016-ban indult Kínában és egy évvel később világszerte. Az alkalmazás például egyszerűen használható módon lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy olyan rövid videókat töltsenek fel magukról, amelyen más, ismert ember hangjára vagy egy népszerű sláger szövegére tátogjanak, ami sokszor vicces.
Amíg a legtöbb felhasználó vicces és szórakoztató tartalmakat, például mémeket tölt fel, mások gyűlöletkeltő üzenetek továbbítására használják, sokan közülük náci propagandát terjesztenek, vagy éppen erőszakra buzdítanak zsidók és színes bőrűekkel szemben.
Közben ez a leggyorsabban növekedő közösségimédia-platform, kétmilliárd letöltéssel és sokszázmilliós rendszeres felhasználóval.
Ez az egyik fő oka Weimann szerint, hogy a szélsőjobbosok miért vannak jelen a TikTok-on. A másik ok a felhasználók életkora.
„Az alkalmazást a fiatal gyerekek körében reklámozzák, 4-5 éves kortól a 15-16 éves korig. Ez egy nagyon ártatlan és könnyen megtéveszthető tábor”
– mondja Weimann.
Bár az alkalmazás szabályzata szerint csak 13 éves kortól lehet használni, sokan egyértelműen fiatalabbak ennél. A felhasználók 41 százaléka 16 és 24 év közötti.
Ilyen fiatalokat kitenni a gyűlölködésnek különösen veszélyes, mert előfordulhat, hogy megtetszenek nekik a gyűlöletbűncselekmények, és a befolyásolható fiatalokat elcsábíthatják a szélsőséges nézetek irányába, akár még erőszakos cselekedeteket is elkövethetnek.
„Közvetlen kapcsolat van a szélsőjobb felemelkedése és a szélsőjobb online jelenléte között. Az összes szélsőjobbos, aki terrorcselekményt követett el zsinagógák ellen – mint például Pittsburgh-ben és Poway-ben – aktív volt a közösségi oldalakon, szélsőséges tartalmakat töltöttek fel, és mások hasonló feltöltéseinek hatása alá kerültek. Néhányan közülük hőssé is váltak. Brenton Tarrant, aki elkövette a Christchurch-i mecset elleni támadást Új-Zélandon 2019-ben, élőben közvetítette a támadást, ő például sokan csodálják”
– magyarázza a professzor.
A TikTok tanulmányozása nem volt, könnyű feladat, az egyik legnehezebb volt a 22 éves pályafutása alatt., még a dark web vizsgálatánál is nehezebb volt, mondja Weimann.
Azért volt időigényes vállalkozás, mert nem volt elég rákeresni olyan kulcsszavakra, mint „náci” vagy „Hitler”. Sokszor ennél szofisztikáltabb szimbólumokat használnak, például a „sonnenrad”-ot, a náci fekete nap jelképet, akár egy pólón. Nincs olyan informatikai rendszer, ami képes lenne ezeket mind kiszűrni, ezért ilyen videók ezrével jutnak át a rostán.
A tanulmány szerint a szélsőjobbos gyűlöletbeszédet tartalmazó videók többségében antiszemita, holokauszt-tagadó tartalom volt. Például náci felvonulások képeivel, antiszemita üzenetekkel.
Egy másik trend, hogy a felhasználói fióknak adnak olyan nevet, amely egy ismert szélsőjobbosra, például Bernton Tarrantra, vagy a Klu Klux Klánra utal, vagy olyan kódokat használnak, mint a 88, ami ezekben a körökben a Heil Hitler megfelelője.
Más, nyugati cégek által működtetett online közösségi médiafelülethez képest a kínai TikTok nem sokat foglalkozik a szabályok betartatásával, ha például antiszemitizmusról van szó. Nem úgy, ha Kínát becsmérlő tartalmakról – mondja Weimann.
„Bármilyen tartalmat töltesz fel, ami kritizálja a kínai vezetést, azt törlik. Erre nagyon odafigyelnek, másra azonban nem”
– állapítja meg a kutató.
Annak érdekében, hogy nyomást gyakoroljanak az üzemeltetőkre, hogy szabályozzák a platromot, Weimann egyszerre politikai és gazdasági fellépést sürget. Bár Kínára nehéz politikai úton nyomást gyakorolni, a gazdasági nyomásgyakorlás sikerére már volt példa. A TikTok-ot 5,7 millió dollárra büntette az amerikai kormány 2019-ben, mert illegálisan gyűjtött adatokat 13 évnél fiatalabb felhasználókról.
Weimann szerint tudatosítani kell a TikTok jelentette veszélyt, ami nem könnyű, mert sokan még mindig úgy gondolnak az alkalmazásra, mint ami tiszta és csak gyerekeknek szól. Az első lépés a globális tudatosság növelése, hogy a TikTok nem tiszta.
Ezután a megoldás már magától jön. De egy intézkedés nem lesz elegendő, több ilyen lépésre lesz szükség, ezzel érhető el, hogy az applikáció üzemeltetői fejlődjenek – írja tanulmányában Weimann.