Heves reakciókat váltott ki New York szívében egy digitális óriásplakát, amely a „JESUS IS PALESTINIAN” („Jézus palesztin”) felirattal jelent meg a Manhattan központjában található Times Square-en, a karácsonyi turistaáradat közepén. A hirdetést hazug és provokatív, miközben a finanszírozó szervezet azt állítja, hogy a vita és a párbeszéd volt a cél.
A fényreklám, amelyen a „Jézus palesztin” felirat egy élénkzöld háttéren, a másik oldalon pedig a „Boldog karácsonyt” üzenet szerepelt, az ünnepi forgatagban azonnal felkeltette a járókelők figyelmét. Számos turista bírálta a kezdeményezést, mondván: az üzenet megosztó, és nem illik a karácsony békés hangulatához.
Egy Angliából érkezett látogató úgy fogalmazott, hogy az üzenet „kifejezetten megosztó”, és inkább politikai állásfoglalásnak tűnik, mint ünnepi jókívánságnak.
Mások szerint a plakát akár sértő is lehet egyesek számára, és „inkább olaj a tűzre”, semmint a megbékélést szolgálná — írja a New York Post.

A finanszírozó szerint vitaindító szándék vezérelte őket
A hirdetést az American-Arab Anti-Discrimination Committee (ADC) (Amerikai-arab Diszkriminációs Bizottság) finanszírozta. A szervezet vezetői nem titkolják: tudatosan provokatív üzenetet választottak, hogy beszélgetést és vitát indítsanak el az amerikai közvéleményben.
A szervezet országos ügyvezető igazgatója, Adeb Ayoub szerint az ADC már hónapok óta bérel reklámfelületeket a Times Square-en, hetente váltakozó üzenetekkel.
Elmondása szerint a kampány központi gondolata az, hogy rámutasson az arab és muszlim közösségek, valamint az amerikai keresztények közötti közös kulturális és vallási gyökerekre.
Ayoub azzal érvelt, hogy az Egyesült Államok többsége keresztény, a kereszténység születési helye pedig történelmileg a Közel-Kelethez kötődik.
Szerinte ha a plakát vitát vált ki, az már önmagában siker, mert legalább megszólalhatnak olyan hangok is, amelyek egyébként háttérbe szorulnának.
„Jézus mindenkié” – eltérő reakciók
A hirdetés nemcsak bírálatokat, hanem támogató véleményeket is kiváltott. Többen hangsúlyozták, hogy Jézus alakja univerzális, és mindenki számára mást jelenthet. Egy olasz turista szerint mindenkinek joga van a saját értelmezéséhez, míg egy francia látogató úgy fogalmazott: Jézus „mindenkié”, és a plakát csupán együttérzést próbál kifejezni a jelenlegi közel-keleti helyzetben.
Ayoub arra a kérdésre, hogy a kampány vitatja-e Jézus zsidó származását, kitérően válaszolt, mondván: Jézus „mindenkiben él”, és a kérdés szerinte értelmezés kérdése.
Ez a megfogalmazás azonban tovább erősítette a kritikus hangokat, amelyek szerint a kampány szándékosan elmos történelmi és vallási tényeket.
Folytatódó kampány a Times Square-en
Az ADC nem állt meg ennél az üzenetnél. A héten egy újabb plakát jelent meg a téren, amelyen a „Jesus would say: tear down that wall” („Jézus azt mondaná: bonts le azt a falat”) felirat olvasható, utalva Ronald Reagan híres mondatára a Berlini Falról, képként pedig a Gázai-övezetet körbevevő biztonsági fal látható. A szervezet vezetője jelezte: szilveszterre is új üzenettel készülnek.
Mindeközben a „Jézus palesztin volt” felirat továbbra is élénk vitát gerjeszt arról, hol húzódik a határ a közéleti véleménynyilvánítás és az ünnepi időszakban különösen érzékenynek számító provokáció között – különösen egy olyan ikonikus és zsúfolt helyszínen, mint a Times Square.






