A Netflix ezúttal a mexikói zsidó közösség egyik sötét történetét dolgozza fel.
A Netflix új minisorozata, a Senki sem látta, hogy eljöttünk (No One Saw Us Leave) egy olyan igaz történetet dolgoz fel, amely éveken át rázta meg Mexikó szűk és összetartó zsidó közösségét.
A Netflix a diaszpóraközösség belső problémáit is feltárja
A történet főszereplői, Tamara Trottner és bátyja, Isaac három éven át bujkáltak apjukkal, Leóval, aki Interpol-körözés alatt állt, miután bosszúból elrabolta őket édesanyjuktól. Valeria, a gyerekek anyja – és a mexikóvárosi zsidó elit egyik prominens családjának lánya – viszonyt folytatott a sógorával. Leo ezért úgy döntött, elviszi a gyerekeket, és a világ különböző pontjain – Párizstól egy olasz kastélyon át a dél-afrikai apartheid kezdetének idején – rejtőzik el velük.
Trottner később könyvben írta meg a történetét, amelyből igényesen kivitelezett spanyol nyelvű sorozat készült. A Netflix-adaptáció nem csupán Leo menekülésének izgalmas krónikája: már az első epizód felvázolja a zsidó közösség társadalmi hierarchiáját és elvárásait. A Valeria és Leo közötti házasság – amelyet a közösség két vezető családjának szövetségeként kötöttek – már kezdettől hideg és formális volt. Valeria a hatvanas évek kibontakozó feminizmusának szellemében tanulni és karriert akar építeni, míg Leo a hagyományos szerepfelfogást képviseli.
Feminizmus kontra tradicionális értékek
A sorozat egyik legerősebb szála, hogy Leo – saját menekülését igazolandó – azt terjeszti, felesége instabil és alkalmatlan anya. A közösség pedig – félve a rossz PR-tól és a Mexikóban tapasztalható antiszemitizmustól – sokáig inkább a férj narratíváját fogadja el. A néző is bizonytalanságban marad: Leo összetett karakter, politikailag elkötelezett baloldali, aki még Dél-Afrikában is aktivistákhoz csatlakozik, Izraelben pedig egy kibucban talál menedéket.
A kibucjelenetek egyébként ritka történelmi pillanatot idéznek fel: a hatvanas évek szinte militáns szocializmusát, ahol a gyerekeket közösen nevelték, és a szülőket a nevükön szólították. Valeria hosszú keresése során végigjárja Izrael kibucait – köztük Kfar Aza nevét is látjuk, amelyet 2023. október 7-én leromboltak.
A történet végül az izraeli bíróságokon tetőzik, amelyek elrendelik, hogy Leo térjen vissza Mexikóba a gyerekekkel. A zárófelirat szerint Valeria és szeretője, Carlos nevelték fel a gyerekeket, akik ezután két évtizedig nem találkoztak az apjukkal.
Bár a sorozat tele van feszültséggel, üldözéssel és drámával, valódi ereje abban rejlik, ahogy a zsidó közösség belső működését ábrázolja: a tradíciókhoz való ragaszkodást, a jó hírnév féltését és azt, ahogyan két befolyásos család konfliktusa egy egész közösséget sodor bizonytalanságba.




