A Palesztin Hatóság hétfőn közleményben ítélte el, hogy zsidó aktivisták a Templom-hegyen sófárt (kosszarvat) fújnak a zsidó naptár elul hónapjának kezdete tiszteletére, és a zsidó vallási rítust „veszélyes politikai eszköznek” nevezte, amely szerinte Izrael szuverenitását hivatott kifejezni.
A Palesztin Hatóság jeruzsálemi kormányzósága szerint a sófárfújás
„már nem pusztán múló vallási szertartás, hanem az egyik legveszélyesebb eszköze a megszállásnak, hogy rákényszerítse állítólagos szuverenitását”.
A nyilatkozatban a Templom-hegyen elhangzó sófárhangot „közvetlen támadásként” értékelték az Al-Aksza mecset ellen, a „felelősséget” pedig teljes egészében Izrael kormányára hárították.
Politikai szimbolikától a vallásellenességig
Ramallah állítása szerint a sófár a zsidó hagyományban „a győzelem és az uralom kinyilvánításának szimbóluma”, és
Jeruzsálem célja, hogy az Al-Akszát „talmudi rítusok központjává” alakítsa.
A közlemény felszólította az ENSZ-et, hogy „azonnali lépésekkel” állítsa le „ezeket a támadásokat”, és biztosítson „nemzetközi védelmet” a muszlim és keresztény szent helyeknek Jeruzsálemben.
Jordánia is hisztizik
A jordán külügyminisztérium szóvivője, Sufian Qudah szintén elítélte az egyébként Izrael kellős közepén található jeruzsálemi Templom-hegyen elhangzó sófárhangokat, „provokációnak” nevezve azokat. Szerinte az izraeli hatóságok jóváhagyásával történő „szélsőséges cselekmények” veszélyeztetik a régió biztonságát és stabilitását.
A sófár vallási jelentése
A sófár a zsidóság egyik legrégebbi rituális hangszere, amelyet több ezer éve használnak. Legismertebb szerepe a nagyünnepekhez kötődik: rós hásáná és jom kipur idején, amelyek idén szeptember 22–24-én, illetve október 1–2-án lesznek. Emellett az elul hónapban – a nagyünnepek előtti időszakban – a sófárt gyakran megszólaltatják a hétköznapi reggeli imák során, a megtérésre és lelki megújulásra hívva a közösséget.