Az ingatlanhirdetés feladása előtt elfelejtették levenni a náci vezető, Hermann Göring pénzügyi tanácsadója által ellopott festményt.
Egy késő-barokk festmény, amelyet a második világháború idején a nácik loptak el egy holland zsidó műgyűjtőtől, most Argentínában bukkant fel – egy online ingatlanhirdetés képein, ahol az ingatlan belső díszítéseként szerepelt.
Hollandiától Argentínáig
A „Portrait of a Lady” című festményt Vittore Ghislandi, az 1743-ban elhunyt olasz festő készítette, és Jacques Goudstikker holland zsidó gyűjtő tulajdonát képezte.
A festmény története azonban nem csupán művészeti értékről szól. A náci megszállás alatt Goudstikker hatalmas gyűjteményéből több száz műalkotást szereztek meg, amely fosztogatásnak minősül. Több mint 200 műtárgy visszakerült a tulajdonos családjához a 2000-es évek elején, de sok alkotás továbbra is eltűntként szerepelt a nyilvántartásokban.
A tulajdonos túl elfoglalt válaszolni
Az argentin hirdetés felfedezése új fényt vetett a festmény sorsára. Az AD napilap kutatása szerint a festmény Friedrich Kadgienhez, a náci vezető Hermann Göring pénzügyi tanácsadójához köthető. Kadgien a háború után Argentínába menekült, ahol később elhunyt. A most hirdetett ingatlan az AD szerint Kadgien egyik lányáé, aki a lapnak elmondta, nem tudja, melyik festményről van szó, majd hozzátette, túl elfoglalt ahhoz, hogy válaszoljon a további kérdésekre.
Két szakértő szerint a festmény eredeti, megfelel a Ghislandi által ismert méreteknek, és kevés motiváció lett volna a hamisítására. Ugyanakkor a mai árak sem teszik igazán értékessé. Ghislandi hasonló alkotásai az utóbbi években mindössze néhány ezer dollárért, néhány esetben még kevesebbért keltek el aukciókon.
Generációk örökségét lopták el
A festmény jelenléte az argentin ingatlanban nem csupán művészettörténeti kérdés, hiszen felidézi a náci fosztogatás sokarcú tragédiáját, amely során az áldozatok családjainak generációi látták eltűnni örökségüket.
A digitális adatbázisok és a kutatások segítik a családokat abban, hogy az eltűnt műalkotások nyomára akadjanak, és jogi úton próbálják visszaszerezni azokat.
Marei von Saher, Jacques Goudstikker örököse az AD-nek elmondta, hogy igényt nyújt be, és jogi eljárást indít, hogy a festményt visszaadják a jögos örökösöknek. Bár a festmény ára nem nagy, jelentősége sokkal túlmutat az anyagi értéken: a „Portrait of a Lady” története az emlékezés, az igazságtétel és a történelmi igazságszolgálatában áll.
Ez az eset is jól mutatja, hogy a második világháború során elrabolt műalkotások sorsa máig nem zárult le. Minden egyes felfedezés nemcsak a művészettörténészeknek ad izgalmas nyomot, hanem a túlélők és leszármazottaik számára is lehetőséget teremt a múlttal való szembenézésre, az igazságtételre és az elveszett örökség visszaszerzésére.