Az Egyesült Államokban augusztus első napjaiban, Magyarországon augusztus 7-én debültál a mozikbana Csupasz pisztoly (The Naked Gun) filmsorozat legújabb része, új szereplőkkel, de a régi, jól ismert stílusban. Az új epizód apropóján érdemes visszatekintenünk a legendás vígjátéksorozat, valamint annak előzményei – az Airplane!, a Top Secret! és a Nagyon különleges ügyosztály (Police Squad!) – alkotóira. E filmek nemcsak a filmvígjáték műfaját forradalmasították, hanem az amerikai zsidó humor sajátos lenyomatait is magukon viselik.
A klasszikus Csupasz pisztoly filmeket a híres ZAZ-trió, azaz Jim Abrahams, David Zucker és Jerry Zucker jegyzi. A három alkotó gyerekkori barátokként nőtt fel Milwaukee városában, mindannyian zsidó családból származnak.
Humorérzékük gyökerei részben a kelet-európai zsidó diaszpóra öniróniájában, nyelvi játékosságában és groteszk világlátásában keresendők.
A zsidó humor – amely olyan alkotók révén vált meghatározóvá az amerikai kultúrában, mint Woody Allen, Mel Brooks vagy Larry David – gyakran épül az identitás iróniájára, a társadalmi abszurditás kifigurázására és a nyelvi leleményességre. A ZAZ-csapat pontosan ezeket a hagyományokat emelte be a mainstream filmkultúrába.
A paródia mesterei
Az 1980-as Airplane! (magyarul Leszállás előtti utolsó bemondás) volt az első nagy áttörés, amely megalapozta a ZAZ-stílust: gyors, abszurd gegek, vizuális poénok, kiszólások és nyelvi humor keveredett elképesztő tempóban. A film a 70-es évek sikersorozatának, az Airport filmeknek paródiája volt – de ezzel együtt minden akkoriban divatos hollywoodi klisét is kifigurázott. A film hatalmas sikere után született meg a rövid életű, ám annál kultikusabb tévésorozat, a Police Squad!, melyből később kinőtt a Csupasz pisztoly mozifilmsorozat.
A főszerepben a korábban komoly drámákban játszó, kanadai színész, Leslie Nielsen látható, aki új szintre emelte a „halálosan komoly arccal elmondott abszurd” műfaját. E színészi kontraszt – komoly ember teljes őrület közepette – szintén
a zsidó humorra jellemző technika: a komikum gyakran abból fakad, hogy valami teljesen abszurd helyzetet teljesen komolyan kezelnek.
Kulturális örökség és a zsidó vígjáték
A ZAZ-alkotók zsidó identitása nem direkt módon jelenik meg filmjeikben – nincsenek vallási utalások vagy nyílt identitáspolitikai kérdések. Ugyanakkor humoruk mélyén ott húzódik az az amerikai zsidó vígjáték-hagyomány, amely az 1930-as évek burleszkjeitől egészen a stand-up műfaj modern nagyjaiig terjed.
A folyamatos „kívülállói” nézőpont, a tekintély kigúnyolása, a nyelvi és kulturális kódokkal való játék – mindezek a zsidó diaszpóra hosszú történetének és az amerikai asszimilációs tapasztalatnak a lenyomatai.
Új rész, új korszak
Az új Csupasz pisztoly film – melyben Liam Neeson veszi át Frank Drebin karakterét – a régi formulát próbálja új életre kelteni. Bár a ZAZ-trió aktívan nem vett részt az új rész írásában vagy rendezésében, örökségük egyértelműen jelen van: a klasszikus slapstick, a vizuális és verbális gegek, valamint a mindenki által érthető, politikailag inkorrekt, mégis ártatlanul naiv humor stílusjegyei ma is működőképesek – még ha a világ és a közönség is sokat változott az elmúlt évtizedekben.
A Csupasz pisztoly és társai nemcsak filmként, hanem kulturális termékként is jelentősek.
Olyan korszakból származnak, amikor a zsidó alkotók szabadon és játékosan formálták át az amerikai humort, miközben nem felejtették el saját hagyományaikat sem.
Az új epizód bemutatása remek alkalom arra, hogy újraértékeljük e filmek örökségét – és talán újra felfedezzük, milyen mélyről táplálkozik a nevetés, amit oly sokszor „csupán” könnyed szórakozásnak érzékelünk.
Nézze meg a film előzetesét:
A Csupasz pisztoly magyarországi forgalmazója a UIP-Duna Film