Divat lett az antiszemitizmus: Izrael-ellenes kollekciót dobott piacra egy dán cég

Különleges divatcikkekkel tisztelegnek a Hamasz terroristái előtt.

A dán Netwalker13 online divatkereskedő felháborodást váltott ki a Hamaszt dicsőítő és Izrael-ellenes ruhakollekcióval.

Globális intifáda

A dán Netwalker13 online áruház egy új kollekcióval állt elő, amelyen olyan szlogenek szerepelnek, mint például „Cionisták itt nem kívánatosak, valamint a Hamasz szóvivőjét, Abu Obajdát dicsőítő grafikák.

A „Global Intifada” (Globális Intifáda) mottó alatt értékesített pólók és pulóverek ára 12 ezer forinttól kezdődnek. Külön cinizmusra utal, hogy az izraeli szállításért 5800 forintot számolnak fel – amit a weboldal gúnyosan úgy fogalmaz meg, hogy „megtagadják a cionisták számára való értékesítést.”

Az egyik fekete pólón Abu Obajda (más néven „Al-Khalifa”) arcképe található a háttérben Izrael térképével. Más ruhadarabok, például színes pulóverek az „Anti Zionist Social Club” (Anticionista Klub) felirattal készülnek.

Benjamin Rubinstein on X (formerly Twitter): „Join the Anti-Zionist Social Club!I will donate 50% of proceeds from this Beanie directly to Palestinians in Gaza.Learn more: https://t.co/vIiYuMfkLu pic.twitter.com/3xXdLFBSN3 / X”

Join the Anti-Zionist Social Club!I will donate 50% of proceeds from this Beanie directly to Palestinians in Gaza.Learn more: https://t.co/vIiYuMfkLu pic.twitter.com/3xXdLFBSN3

Új front

Bár a politikai állásfoglalást tükröző divat nem új jelenség, a közösségi média hatására mára sokkal gyorsabban terjed és szélesebb tömegekhez jut el. Manapság bárki indíthat online áruházat, amely akár globális közönséget is megszólíthat.

Izraelben az október 7-i terrortámadás és az azt követő háború óta a politikai üzenetek az utcákon és a közösségi médiában is mindennapossá váltak. Plakátokon, matricákon és ruházati cikkeken – például pólókon – jelennek meg háborúpárti vagy háborúellenes szlogenek, amelyek mára a hétköznapi öltözködés részévé váltak.

Kialakultak párhuzamos piacok is: egyes tervezők és aktivista csoportok saját weboldalaikon vagy nagy platformokon – például az Amazonon – kínálnak termékeket, amelyek Izrael-ellenes üzeneteket vagy ismert politikai szimbólumokat ábrázolnak.

Palesztin nő csókolt meg egy zsidó férfit – teljesen kiakadtak a hamászsimogatók

A palesztinbarát nézőknek eldurrant az agya a legnézettebb amerikai valóságshow új részén.

Jogsértés történt?

A terrorral kapcsolatos személyek divatcikkeken való megjelenítése azonban már összetett jogi kérdéseket vet fel. Míg egyes országok a véleménynyilvánítás szabadságára hivatkozva védik az ilyen termékek értékesítését, mások ezt felbujtásnak vagy terrorizmus támogatásának tekinthetik.

A dán weboldal esetében a tevékenység sértheti a helyi törvényeket:

Dánia büntető törvénykönyve tiltja a gyűlöletbeszédet, így bűncselekmény lehet vallási vagy etnikai csoportok elleni fenyegetés vagy gúnyolodás, és a terrorizmus dicsőítése is tilos.

Mivel a Hamaszt az Európai Unió hivatalosan is terrorszervezetként tartja nyilván, a szóvivőjének ábrázolását és az intifádára való felszólítást tartalmazó ruházati termékek árusítása valószínűsíthetően a dán jog megsértését jelenti. A tényleges jogérvényesítés megállapítása azonban a dán ügyészségen és a rendőrségen múlik.

Ülj le, fiam, egyes: a palesztin aktivista nem tudja, melyik folyótól melyik tengerig

Nem ritka jelenség.

Miért lenne veszélyes egy palesztin állam Izraelre és Közel-Keletre?

Az egész régió stabilitását felborítaná.