„Jó estét, maga zsidó?” – guruló zsinagóga járja Budapest utcáit

Bár mára sok országban elterjedtek, Magyarországon viszont újdonságnak számít, hogy ortodox zsidók járják a várost egy Micva Mobil (értsd guruló zsinagóga) nevű kisbusszal, hogy az utcán szólítsák meg a közösségtől és gyökereiktől eltávolodott zsidókat. A „Ha a hegy nem megy Mohamedhez” közmondás tipikus esete ez, Mohamedet kivéve – írja Hidas Judit az Indexen megjelent cikkében.

Guruló zsinagógákkal az asszimiláció ellen

Számos egyház küzd a vallások népszerűségének hanyatlása ellen, de a zsidók közösségformáló tevékenysége csak részben fakad „egyházépítési” törekvésekből. A zsidóság nem térítő vallás, a cél nem a világ, hanem a zsidónak született egyének meghódítása az egész nép és a judaizmus fennmaradása érdekében. Ezen dolgoznak a vallási és a különféle világi zsidó szervezetek is más-más eszközökkel. A történelem során a zsidókat sokszor próbálták elpusztítani, de mindig sikerült e tragédiák után újjáéledniük. Erről a túlélési képességről szól számos bibliai történet és zsidó ünnep, például a most zajló hanuka, amikor egy maroknyi zsidó csapat, a Makkabeusok győzelmet arattak a túlerőben lévő szír–görögök felett, és sikerült megtartaniuk a saját kultúrájuk leglényegét szimbolizáló jeruzsálemi Szentélyt.

A 20. század legnagyobb kihívása a zsidó nép számára nemcsak a holokauszt volt, hanem az asszimiláció is. Sok zsidó a 19. századtól kezdve igyekezett minél inkább beilleszkedni a társadalomba, és elhagyni vagy modernizálni a hagyományokat a nagyobb elfogadás reményében. A második világháború után pedig zsidók generációi nőttek fel rendszeres zsidó oktatás és zsinagógalátogatás nélkül – mind Európában, mind Amerikában. 1967 nyarán a haszid zsidóság Chábád irányzatának legnagyobb alakja, a lubavicsi Rebbe, Menachem Mendel Schneerson rabbi Amerikában új eszközt vetett be az asszimiláció elleni harcban. Ez volt a „Micva Mobil” (a micva héber szó parancsolatot jelent, utalva a Tóra, a zsidó vallási hagyományok betartásának fontosságára).

Akkoriban a Hertz autókölcsönző cég teherautóit ad hoc zsinagógákká alakították át, zsidó könyvekkel és vallási kellékekkel, többek között tefillinnel (imaszíj) és sábáti gyertyákkal „felszerelve”. Ezeket a „mobil zsinagógákat” fiatal jesiva tanulók és rabbik vezették, és megszólították az identitásuktól eltávolodott zsidókat, hogy hajtsanak végre közösen egy-egy tórai parancsolatot, vagy csak beszélgessenek egy kicsit a zsidóságról.

A Micva Mobil fontos váltást jelentett az amerikai zsidó identitásban, mert már nemcsak az otthon falai között lehetett valaki zsidó, hanem nyilvánosan is. A Micva Mobil mára számos országban elterjedt, 2024 ősze óta Magyarországon is működik, és főként az amerikai jesivákból érkező fiatalok járják vele Budapest utcáit.

„Magyarország kétségtelenül az egyik legbiztonságosabb hely a zsidók számára”

Annak ellenére, hogy Európa-szerte erősödik az antiszemitizmus, a magyarországi zsidó közösség példátlan biztonságot élvez – olvasható az Israel Hayom riportjában.

Sokkoló kérdés, meglepő reakció

A 20 éves Bezazel és Joseph is az Egyesült Államokból jöttek, New Yorkból, illetve Dallasból egy évre Magyarországra, hogy segítsék az EMIH kötelékében dolgozó helyi Chábád rabbikat a közösségépítésben. A munka alapja pedig a kemény terepmunka. „Amikor leparkolunk az Örs vezér téri metrókijáratnál, a két fiú magabiztosan kipattan a kisbuszból. Egyáltalán nem okoz nekik gondot, hogy a jellegzetes zsidó öltözéket viselve vegyülnek el az emberek között, holott nemrég egy hozzájuk hasonló korú fiatal rabbit raboltak el és gyilkoltak meg Dubajban. A tragédia ugyan nem a szomszédban történt, de az eset őket és az egész zsidó világot megrázta, hiszen a dubaji rabbi abban az Egyesült Arab Emírségekben építette a zsidók elfogadását, amely ország az utóbbi években normalizálta kapcsolatát Izraellel.” – emlékeztet a cikk.

„Szörnyű, ami történt, de ettől még nem fogom eltitkolni a származásomat, sőt!”

– mondja Bezalel, majd odalép egy idegenhez az utcán, és nekiszegezi a származást firtató, sokkolóan intim kérdést: „Jó estét, maga zsidó?”. De az talán még a kérdésnél is meglepőbb, hogy az illető mennyire pozitívan reagál, se rajta, se másokon nem látni haragot, dühöt, legfeljebb enyhe mosoly, derű fut végig a megkérdezettek arcán. És úgy tűnik, a két fiúnak sem okoz problémát ez a feladat.

Mindketten 14 éves koruk óta jesivában, azaz zsidó vallási iskolában tanulnak, és legfőbb vágyuk, hogy vallási vezetőként dolgozhassanak, bár még nem tudják, mit tartogat számukra a jövő. Elmondásuk szerint ugyanis egyre nehezebb rabbiként közösségvezetővé válni, amióta a Chábád szinte az egész világra kiterjedő munkát folytat, és mindenhol – így Magyarországon is – népes „rabbikolóniák” jöttek létre.

A feladat azonban a rabbik egyre kiterjedtebb tevékenysége ellenére sincs még „elvégezve”, rengeteg zsidó van ugyanis szerte a világon, akik semmilyen módon nem kötődnek a közösséghez.

Ha össze is akadunk egy zsidó emberrel, az még nem jelent semmit, sőt! Általában ők futnak el előlünk elsőként

– meséli nevetve Joseph, akit épp egy ilyen zsidó hagyott faképnél a megállóban. Úgy tűnik, nem volt nyitott az ismerkedésre. „Amerikában jártunk ugyanígy a Yale Egyetem környékén, mert ott is sok zsidó tanul. Volt, hogy ők maguk kergettek minket el, de mi visszamentünk, mert a küldetés fontosabb. Életben kell tartani a zsidóságot, ehhez pedig az kell, hogy kapcsolódjunk” – teszi hozzá.

Köves Dvora: Szeretem Budapestet, itt érzem otthon magam

Köves Dvora rebecen több mint húsz éve költözött Magyarországra Izraelből, Köves Slomó feleségeként. Hidas Judit interjúja.

Az utcai leszólítás tehát nem mindenkinek esik jól, van, akit más – akár érdekes közösségi programok, a médiában eljuttatott üzenetek, ismerősök ajánlása, személyes kapcsolatok – foghat meg. Bezalel kitartó keresgélése azért végül sikerrel jár ezen a napon is, talál egy fiatal zsidó fiút, aki szívesen bejön a Micva Mobilba, hogy elmondjon egy imát, és felrakja magára a tfilin nevű imaszíjat. A fiúk az ima után egy kicsit elbeszélgetnek, Bezalel elhívja őt egy sábáti vacsorára az egyik budapesti zsinagógába. A fiú még a telefonszámát is megadja, hogy kapcsolatban maradhassanak, aztán siet tovább a közeli plázába.

„Most már úgy érzem, volt értelme ennek a napnak, tettem valami fontosat”

– mondja Bezalel elégedetten, miután elköszönnek.

„Az emberek vágynak valami igazira, a mélyebb spiritualitásra, és úgy tűnik, ezt nálunk jobban megtalálják”

– magyarázza Joseph.

Hidas Judit eredeti teljese cikke az Index oldalán olvasható.

„Saját értékeink mentén határozzuk meg az identitásunkat” – 20 éves az EMIH

Idén 20 éve, 2004-ben született meg az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH). Interjú Köves Slomó vezető rabbival.

Különleges zsidó esküvőt tartottak a balatoni kóser menekülttáborban 

Andrej és Daniella inspiráló története igazi szívhez szóló példája a kitartásnak és a nehézségek utáni sikeres újrakezdésnek. Mázel tov az ifjú párnak!