A világ egyik legveszélyesebb, de kevéssé ismert terroristájának a likvidálásának a történetét meséli el az új sorozat.
9/11 előtt Imad Mughniyeh több amerikai haláláért volt felelős, mint bárki más a világon.
A Hezbollah terroristáját 2008-ban, évtizedek óta tartó hajtóvadászat után megölték egy damaszkuszi autóbomba támadásban, amelyet azóta a CIA és a Moszad közös akciójának tulajdonítanak.
A SHOWTIME új minisorozata, a „Bejrút szellemei” nyomon követi, hogyan emelkedett Mughniyeh a libanoni nyomornegyedekből a világ legveszélyesebb terroristájává, és feltárja, hogy az amerikai és izraeli kémek hogyan tették félre nézeteltéréseiket, hogy együtt dolgozzanak a lekapcsolásán.
A sorozat az izraeli Lior Raz és Avi Issacharoff ötlete, akik először a „Fauda” című elismert tévésorozatban dolgoztak együtt. A duó Greg Barkerrel közösen alkotta meg a sorozatot, aki egyben a rendező is, és a trió Joelle Touma libanoni forgatókönyvíróval közösen írta a sorozatot.
„Ez egy lenyűgöző történet, a világ első számú terroristájáról, akiről senki sem tudta, hogy hol volt, hol élt, hogy nézett ki ennyi éven át”
– mondta Raz a The Times of Israelnek egy nemrég adott interjúban. „Mindenki állandóan őt kereste, de nem tudta elkapni”.
Issacharoff a The Times of Israelnek elmondta, hogy Mughniyeh akkor kezdett el érdekelni, amikor 2006-ban, a második libanoni háború idején riporterként dolgozott, és a neve „újra és újra felmerült… annyira fontos volt a Hezbollah számára, a szervezet kezdeteiben, az öngyilkos merényletek miatt, amelyeket ő hozott a Közel-Keletre”.
A „Bejrút szellemei” egy négyrészes mini-sorozat, amely történetmesélést, archív felvételeket, híradós közvetítéseket és a Közel-Kelet legjobb szakértőivel – köztük volt Moszad- és CIA-tisztviselőkkel – készített interjúkat vegyít, hogy elmesélje Imad Mughniyeh utáni vadászat teljes történetét.
A sorozat címsorában hangsúlyozzák a nézőknek, hogy minden egyes epizód „mélyen kutatott események fiktív beszámolója”.
„Sok dolog még mindig ismeretlen, és emiatt a képzeletünkre kellett hagyatkoznunk, hogy kiegészítsük a kirakós játékot” – mondta Raz. „Részben dokumentumfilm, részben fikció”.
A terrorista az elmúlt 50 év leghalálosabb és legszörnyűbb merényletei közül többen részt vett, és neki tulajdonítják az első modern öngyilkos merénylet megtervezését.
Őt vádolták az 1982-es, a libanoni Türoszban lévő IDF főhadiszálláson történt robbantás, a bejrúti amerikai nagykövetség elleni robbantás és az azt követő 1983-as laktanyarobbantások, az 1992-es, a Buenos Aires-i izraeli nagykövetség elleni támadás és az 1994-es, az ottani AMIA zsidó kulturális központ elleni robbantás, valamint számtalan más terrorcselekmény, köztük számos eltérítés és emberrablás megrendezésével.
A sorozat árnyalt és időnként humanizáló portrét rajzol Mughniyehről, bemutatva romantikus és családi kapcsolatait, beleértve későbbi életének egy damaszkuszi nővel való összefonódását, amely valószínűleg a bukásához vezetett.
„Ez végső soron egy dráma” – mondta Issacharoff. „Ha érdekesebbé tesszük a gonosztevőt, a rosszfiút, az érdekesebbé teszi a sorozatot – ez egyfajta klisé a forgatókönyvírásban, hogy minél jobb a gonosztevő, annál jobb a sorozat.”