Ez a kis közösség két világ között helyezkedik el: nem tartják magukat zsidónak, de arab törzsekhez sem kötődnek. A szamaritánusokról az Israel21C készített összeállítást.
A Jeruzsálemtől mintegy 60 kilométerre északra fekvő Gerizim-hegyen található Kfar Luza szamaritánus falu.
A szamaritánusok, akiket sokan a keresztény Bibliában található irgalmas szamaritánusról szóló példabeszéd miatt ismernek, talán a világ legkisebb vallási csoportja.
Magukat az izraelita Efraim és Mánásszé törzsek leszármazottaiként azonosítják. Míg e törzsek többségét az asszírok i. e. 722-ben száműzték, a szamaritánusok mintegy 127 generáció óta folyamatosan itt élnek.
Egykor több millióan voltak – Husney Wasef Cohen szamaritánus pap szerint 3 millióan -, ma körülbelül 840-en élnek, akik szinte egyenlően két közösségre oszlanak: az egyik a Náblusz melletti Kfar Luza/Gerizim hegyén (héberül Sikem), a másik pedig Tel-Aviv külvárosában, Holonban.
Cohen elmondása szerint a szamaritánusok soha nem hagyták el Izrael földjét, ezért az asszírok, görögök, rómaiak, perzsák, bizánciak és muszlimok hódító seregei mészárlásnak és térítésnek vetették alá őket.
Amikor a National Geographic 110 évvel ezelőtt eljött, hogy beszámoljon „az utolsó szamaritánusokról”, alig 130 lelket számláltak, mondta Cohen.
„De mi még mindig itt vagyunk” – mondta. „Most, hála Istennek, [több mint] 800-an vagyunk”.
„Mivel mi, szamaritánusok annyi nehéz időszakon mentünk keresztül, csak a békében hiszünk. Jó kapcsolatban vagyunk a zsidókkal és a palesztinokkal. A háború mindenki számára katasztrófa. A háborúban nincsenek győztesek, ezért imádkozunk azért, hogy valódi béke legyen. Amikor vér folyik, a föld nem tesz különbséget szamaritánus, zsidó vagy arab vér között” – mondta Cohen.
A legtöbb szamaritánushoz hasonlóan Cohen is beszél modern arabul, héberül és angolul, valamint ősi héberül, a szamaritánusok szent nyelvén, amelyen a Bibliájukat írták.
A szamaritánus fiúk és lányok hatéves korukban kezdik el együtt tanulmányozni a Bibliát. A mindennapi életben azonban a Gerizim-hegyen élő szamaritánusok arabul, a Holonban élők pedig héberül beszélnek.
A szamaritánusok csak Mózes öt könyvéhez ragaszkodnak a Tórában, és nem követnek semmilyen rabbinikus tanítást vagy rendeletet. Nem ünneplik a Tóra utáni ünnepeket, mint például a Purimot vagy a Hanukát.
A szamaritánusok hite szerint nem Jeruzsálem, hanem a Gerizim hegye az a hely, ahol Isten megparancsolta Ábrahámnak, hogy áldozza fel Izsákot, és ahol a Szent Sátor először megpihent, amikor Józsua az ősi izraelitákat Izrael földjére vezette.
A Kfar Luza szamaritánus közösség korábban Nábluszban élt, de 1988-ban, az első intifáda idején az izraeli katonák és a palesztin tüntetők közötti nábluszi összecsapások miatt a szent Gerizim-hegyre költöztek.
A közösség nem vesz részt a politikában.
A szamaritánusok 1995 óta három személyi igazolvánnyal rendelkeznek: izraelivel, palesztinnal és jordániaival. Ők az egyetlen csoport, amelynek mind a három van.
A Holonban élő szamaritánusok az izraeli hadseregben szolgálnak, de nem a harci egységekben vagy Ciszjordániában.
„Mivel mi egy igazán kis közösség vagyunk, nem lehetünk ott az összecsapásoknál” – mondta Cohen lánya, a 33 éves Salwa, aki korábban high-tech szakember volt, és apjával együtt vezeti a Szamaritánus Múzeumot.
„Nagyon kicsi közösség vagyunk, így nem [kockáztathatjuk meg, hogy bárkit is elveszítsünk]. A szamaritánus közösség minden egyes tagja nagyon értékes számunkra”.
A Cohen család legidősebb férfi tagjaként – akik a szamaritánus hagyomány szerint a bibliai papi kaszt, a kohanim közvetlen leszármazottai – Husney Wasef Cohen legidősebb testvére, Abdallah Wasef Tawfiq a szamaritánusok főpapja.
„Az apám 40 évvel ezelőtt volt főpap, a nagyapám pedig 80 évvel ezelőtt” – mondta.
Tawfiq reményét fejezte ki, hogy a szamaritánusok hídként szolgálhatnak a zsidók és az arabok között, mindkét világban megvetve a lábukat, miközben semlegességüket megőrzik.
Ezt a cikket szerkesztőségünk a sábát beállta előtt készítette és előre időzítve jelent meg az oldalon.