A Ben & Jerry’s óriás vállalat nem csak a túl árazott jégkrémjeiről híres manapság, hanem arról is, hogy aktívan állást foglalnak különböző “hot-button” politikai helyzetekben.
Hétfőn a cég bejelentette, hogy abbahagyja termékeik árusítását, vélhetően Ciszjordániában.(ahogyan ők nevezték – “megszállt palesztin területen”, bár még mindig nem tisztázta a cég mely területeket értenek a “megszállott területek” megnevezés alatt.).
Ezzel a lépésével a Ben & Jerry’s arról tesz tanúbizonyságot, hogy megtagadja a zsidóság történelmét, mivel álláspontjuk szerint Jeruzsálem, Hebron és Shiloh “megszállt” terület közé tartozik. A cégen belül Anuradha Mittal, hardcore anticionista, a cég igazgatóságának egyik tagja már évek óta nyomást gyakorol a Ben & Jerry’s igazgatóságára, azzal a céllal, hogy bojkottálják egész Izrael Államát. Az Unilever anyavállalat azonban részben meghiúsította Anuradha Mittal álmát, ezért “csak a megszállott területek” bojkottálására adta meg az engedélyét.
“ Úgy gondoljuk, hogy nem fér össze az elveinkkel, hogy jégkrémjeinket a megszállt Palesztin területeken áruljuk. “- adta ki közleményében a cég.
Az elmúlt években a cég aktívan részt vett a Black Lives Matter mozgalomban, és feltűnt már, támogatást nyújtva, a BDS mozgalom (Boycott, Divestment and Sactioned Movement) körül is.
A BDS mozgalom – amely, a “palesztin emberek védelme érdekében” alakult meg, és nem mellesleg, aktivitását és fennmaradását, többek között, különböző terror szervezetek, valamint a radikális iszlám szervezetek is finanszírozzák – évek óta próbál politikai és gazdasági pressziót gyakorolni Izrael Államára.
A BDS mozgalom egyik célja az, hogy Izrael véget vessen a telepesítésnek, illetve, hogy a zsidó állam visszaállítsa az 1967 előtti határokat, valamint Izrael Államát a jelenlegi formájában felszámolni.
A hatnapos háború történetét szinte mindenki ismeri: 1967-ben Izrael Államát öt arab ország támadta meg. Izrael hat nap alatt megnyerte az ellene indított háborút.
A történelmi példák során, kijelenthető, hogy minden olyan ország amelyet megtámadnak, de megnyeri az ellene indított háborút, az területet nyer azon hatalmaktól akik a támadást indították ellene. Nem volt ez máshogy Izrael történelmében sem, 1967-ben sem.
Jogos tehát a kérdés, 2021-ben miért vitás még mindig az 1967-ben Izrael által megnyert területek hovatartozása? Valamint, ennek tudatában, miért áll be számos nagy vállalat a BDS támogatói közé?
A jégkrém cég azzal védekezik, hogy jelenlegi döntése, nem egész Izrael Állam területére vonatkozik, tehát nem az egész Államot szeretnék bojkottálni.
“Maradunk Izraelben”. – nyilatkozta a cég.
Bár a cég hangsúlyozza, hogy Izrael Államát nem szeretnék bojkottálni, “csak a megszállt területeket”,
azonban ez az állítás ellent mond saját magának, miközben a BDS mozgalmat nyíltan támogatják.
Ezenkívül kevésbé lehet értelmezni még, hogy a jégkrém cég, hogyan próbál meg ezzel a lépésével bármilyen “békét” hirdetni a világ egyik legbonyolultabb konfliktusában.
Vagy inkább csak egy üzleti fogásról lenne szó?
Esetleg hírnév keltés az új fogyasztóik, a “woke” generáció körében, akiknek a politikai nézeteit, -akár történelmi tudásukat- Bella Hadid és Mia Khalifa Instagram posztjai formálták?
Érdekességként meg lehet említeni, hogy a növekvő antiszemitizmus, és az elmúlt években, de főleg az elmúlt hónapokban, világ szinten, zsidókat ért, agresszívabbnál agresszívabb támadások esemény sorozatakor hol voltak a “woke” szervezetek és nagy vállalatok ? Hol volt az új progresszív bal oldal hit vallása?
Miért nem lehetett látni ezeket a szervezeteket és vállalatokat, ahogyan a békéért, vagy esetleg az antiszemitizmus és rasszizmus ellen küzdenének?
Tehát további kérdéseket vet fel, jogosan, hogy
mit is képvisel az új progresszív bal oldali irányzat, amely őrült sebességgel seper végig a világon? Avagy kik bújtak a béke jelképe mögé, kik manipulálják azt a progresszív bal oldalt, amely – jóhiszeműen- a békében és egyenlőségben “hisz/hinne”?
Kik használják ki ezt a jóhiszeműséget?
A “woke” divat hullámra hány nagy vállalat fog még felülni? Ki lesz a következő a Ben & Jerry’s után?