A palesztinbarát aktivisták ellepték a Ben & Jerry’s közösségi média kommentszekcióit, hogy követeljék a cégtől Izrael bojkottját. Válaszul a fagylaltmárka úgy tűnik, hogy valóban bojkottra lépett — írja a The Jerusalem Post.
A többszázmillió dolláros éves forgalmat bonyolító nemzetközi fagylaltmárka jellemzően naponta posztol a Twitter, Instagram vagy Facebook oldalaira, többek között a vállalat által támogatott számos progresszív társadalmi ügyről.
A Ben & Jerry’s azonban május 18-án elhallgatott az Izrael és a Hamász közötti halálos gázai tűzpárbaj közepette, amely a közösségi médiában is intenzíven zajlott.
A vállalat nem válaszolt a Jewish Telegraphic Agency magyarázatot kérő megkeresésére.
Azok, akik a közösségi médiában kampányt folytattak a Ben & Jerry’s ellen, mert a cég Izraelben gyárat üzemeltet, és termékei izraeli településeken is elérhetők, vállalták a hallgatás jelentőségét.
„20 nap online reklám nélkül azt jelenti, hogy a @benandjerrys tisztában van azzal, hogy nem térhet vissza szokásos üzletmenetéhez anélkül, hogy magyarázatot fűzne az izraeli gyarmatosításba és földrablásba való befektetéseihez. Most nincs itt az ideje meghátrálni” – tweetelte a hét elején egy @princessmlokhia nevű felhasználó, egy közel 15 ezer követővel rendelkező anticionista oldal.
A mozgalomnak még hashtagje is van, a #HasBenandJerrysTweetedYet (tweetelt-e már a Ben & Jerry’s)
A hallgatás nem megszokott egy olyan cégtől, amelyet híresen két zsidó hippi alapított Vermontban. Az 1978-ban indult Ben & Jerry’s arról a marketingstratégiájáról ismert, hogy a társadalmi igazságosság értékeire apellál. Tavaly, George Floyd meggyilkolását követően a cég külön szekciót hozott létre a weboldalán, amelyet a fehér felsőbbrendűség elleni küzdelemnek szentelt.
„A hallgatás NEM opció” – áll a honlapon.
A Ben & Jerry’s azonban feltűnően tartózkodott attól, hogy az izraeli-palesztin ügyekbe beleszóljon. Így miközben készségesen megemlékezett a Legfelsőbb Bíróság 1950-es években hozott, az iskolai szegregációt tiltó Brown vs. Board of Education ítéletének évfordulójáról, és elítélte a január 6-i amerikai Capitolium elleni támadást, mint a fehér felsőbbrendűséget szolgáló lázadást, a vállalat nem említette Izraelt vagy Palesztinát, még akkor sem, amikor a májusi harcok világszerte a címlapokra kerültek.
A közösségi médiában azonban a felhasználók akkor is reagálhatnak, ha semmi sem hangzott el. És minden egyes alkalommal, amikor egy újabb Ben & Jerry’s-poszt jelent meg, digitális tömeg ítélte el a vállalatot.
Amikor például a Ben & Jerry’s megkérdezte, hogy „Van itt, aki a menta szerelmese?”, a @husammunism felhasználó megszólalt – de nem a kedvenc ízeiről.
A cég politikájáról véleményt nyilvánítva ez a felhasználó a következőket írta: „Addig nem veszek Ben and Jerry’s-t, amíg azt nem hallom, hogy nem üzletelnek a palesztin földet elrabló illegális településeken, és nem járulnak hozzá Palesztina etnikai tisztogatásához”.
Más szóval, a Ben & Jerry’s-t többször is arányosították, ami internetes szlengben azt jelenti, amikor egy posztra adott – jellemzően negatív – válaszok száma messze meghaladja a lájkok számát.
A márkával szembeni kritika május 19-én azzal a felhívással erősödött fel, amelyet a vermonti Decolonize Burlington nevű társadalmi igazságossági csoport intézett az amerikaiakhoz, hogy bojkottálják a vállalatot – írja a Burlington Free Press. A helyi aktivisták legalább 2012 óta lobbiznak a Ben & Jerry’s izraeli kapcsolatai ellen.
„Amennyiben a Ben & Jerry’s profitálni akar az antirasszista üzenetekből, akkor következetesnek kell lennie” – írja a Decolonize Burlington a bejegyzésében. „A BLM mozgalom nyilvánosan támogatta a palesztin ügyet. Itt az ideje, hogy a Ben & Jerry’s megváljon az izraeli részesedéseitől”.
A Ben & Jerry’s azonban nem válaszolt az aktivistáknak.
A Ben & Jerry’s utoljára 2018-ban keveredett izraeli-palesztin politikába a közösségi médiában, amikor az Izrael-párti tábor támadta a márkát, mert olyan baloldali aktivistákat támogatott, mint az Izrael-ellenességgel vádolt Linda Sarsour.
Az izraeli Ben & Jerry’s, a márka egyetlen független licenctulajdonosa, széles körben népszerű. Különleges ízeket készített az ünnepekre, például a haroszet ízűt a peszáchra és a „mixed-up” az idei tavaszi országos választásokra, tavaly pedig purimi jelmezbált rendezett, amelynek nyereménye egy hat hónapos fagylaltbérlet volt.
Az izraeli Ben & Jerry’s szintén nem posztolt a közelmúltbeli konfliktus alatt. De egy nappal azután, hogy Izrael és a Hamász tűzszünetet kötött, újra jelentkezett több ezer követője számára.
„A hétvége minősége egy remek villásreggeliben mérhető” – írta héberül – „például egy olyanban, amelyikben szerepel egy fagylaltos szendvics”.