Kimutatták, hogy a szerves klórvegyületek az olajat kisebb termelőktől begyűjtő magánvállalat felügyelete alatt kerültek a vezetékbe. Az ügyben vizsgálat indult.
A vezeték üzemeltetője, a JSC Ukrtransnafta április 25-én, csütörtökön helyi idő szerint este 21.43 órakor leállította az orosz olaj szállítását a Barátság kőolajvezeték fehéroroszországi Mazir és az ukrajnai Brod közötti szakaszát.
„Az érvényes szerződések értelmében az Ukrtransnafta vállalatnak jogában áll leállítani a szállításokat amennyiben a nyersanyag minősége nem felel meg az előírt paramétereknek. Minden ilyen esetben keletkező veszteség az előírásokat megsértő felet terheli”
— idézi a hírportál a vezetéküzemeltető társaság sajtószolgálatának közleményét.
Az Ukrtransnafta közleménye szerint a szlovákiai Budkovce fogadóállomás megtagadta a nem megfelelő minőségű nyersanyag fogadását.
Szijjártó Péter szerint Magyarország és Szlovákia együtt készül fel arra, ha nem érkezne gáz Ukrajnából.
A magyar külügyminiszter kifejtette: Ukrajna és Oroszország között egyelőre nincs gázszállítási tranzitszerződés 2020. január 1-jétől, így könnyen kialakulhat az a helyzet, hogy Ukrajnán keresztül se Magyarországra, se Szlovákiába nem érkezik gázszállítmány,
„erre fel kell készülnünk”.
Közölte, hogy Peter Zigával megállapodtak, hogy közösen készülnek fel erre. Az egyik lehetséges forgatókönyvként említette, hogy a Török Áramlat Szerbián és Bulgárián keresztüli meghosszabbításával létrejön egy déli gázszállítási útvonal, amely Magyarország gázellátásán túl a magyar-szlovák interkonnektoron keresztül lehetővé tesz továbbszállítást Szlovákiába is.
„Most bizonyosodik be, hogy nemzetbiztonsági szempontból mennyire jó döntés volt a magyar-szlovák gázvezetékeket összekötő interkonnektor megépítése”
— emelte ki a külgazdasági és külügyminiszter.
Szijjártó Péter közölte, hogy szeptemberben az összes magyarországi és szlovákiai gázszolgáltató, -szállító és -kereskedő vállalat bevonásával munkacsoportot alakítanak, amely biztosítja majd a két ország gázellátásának biztonságát negatív forgatókönyv esetén is.
Emlékeztetett ugyanakkor, már korábban megállapodott Alekszej Miller Gazprom-vezérigazgatóval arról, hogy a 2020-ban szükséges gázmennyiség egy részét, amelyet Ukrajnán keresztül szállítottak volna, Magyarország már idén megveszi, és betárolja gáztározóiba. Ez azonban csak a jövő évre járható megoldás – jegyezte meg.
Büntetőeljárás indult a Barátság kőolajvezeték olajának szándékos beszennyezése címén, jelentette ki Igor Gyomin, a Transznyefty orosz olajszállítási vállalat elnökének tanácsadója újságíróknak pénteken Moszkvában.
Gyomin elmondta, hogy Szamarában több magáncégnél házkutatás folyik. A tisztségviselő szerint kimutatták, hogy a szerves klórvegyületek az olajat kisebb termelőktől begyűjtő Szamaranyefty-Terminal magánvállalat felügyelete alatt álló mérőállomáson kerültek be a vezetékbe.
Beszámolója szerint Minszkben a nap folyamán tanácskozást tartottak Fehéroroszország, Lengyelország, Ukrajna és Lengyelország olajszállítmányozással és -finomítással foglalkozó vállalatainak képviselői, akik cselekvési programot fogadtak el a Fehéroroszországba és Európába irányuló szállítás újraindítása érdekében.
Nyikolaj Gavrilenko, az Ukrtransznafta vezérigazgatója a tanácskozást követően elmondta, hogy sikerült megtalálni a technikai megoldást a tranzit újraindítására. Mint mondta, május első harmadában minimum a Barátság vezeték déli ágán újraindul a Urals típusú olaj stabil szállítása a felhasználó üzemekbe. A szennyezett olajszállításokért fizetendő orosz kárpótlás kérdése a pénteki minszki egyeztetésen nem merült fel.
Az Oroszországból érkező olaj minőségének hirtelen megromlásáról a Belnaftahim fehérorosz olajfeldolgozó és -szállító vállalat múlt péntek este számolt be, egyúttal korlátozva az exportszállításokat. Orosz partnere, a Transznyefty megerősítette a probléma létezését, közölve hogy a szennyezés forrását Szamara megyében.
Kedden Fehéroroszország leállította majd másnap részlegesen újraindította a világos olajszármazékok Ukrajnába, Lengyelországba és a Baltikumba irányuló exportját. Szerdán a lengyel és a német olajfinomítók a szennyezettségre való hivatkozással elutasították az olaj fogadását és az olajtranzit leállt.